Väntade förgäves på läkarbesök
Efter ett par timmars väntan på Ögonkliniken i Mejlans blev en HBL-läsare hemskickad med oförrättat ärende – och utan förklaring. – Väntetiderna ökar då patientmängderna växer fortare än resurserna. Men ingen ska bli hemskickad utan att få komma till läkare, säger linjedirektören Erna Kentala.
Det var tidigt en måndagsmorgon som en äldre HBL-läsare i god tid åkte i väg från servicehemmet till Ögonkliniken i Mejlans. Den äldre damen hade en tid till ögonläkare 8.30, men var på plats en hel timme i förväg.
Efter nästan tre timmars väntan kom en sköterska och meddelade att det inte finns någon läkare, och att det är bara att åka hem igen. Damen erbjöds en tid i slutet på juni i stället.
– Att man får vänta är ingenting exceptionellt, man får ofta vänta länge. Men för det mesta får man ju ändå träffa läkaren till sist, säger damen, som vill vara anonym.
Hon var inte den enda väntande som skickades hem. Någon förklaring gavs inte.
Med flera decenniers perspektiv tycker damen att köandet på klinikerna alltid varit ett problem, och att det snarare blivit värre än bättre.
– Det är som på teater. Sköterskorna springer fram och tillbaka i korridoren och undviker att möta de väntandes blickar. Någon förklaring på väntandet får man aldrig, säger damen.
"Väldigt stor utmaning"
Någon förklaring på just den här morgonens långa väntan har inte heller linjedirektören Erna Kentala vid Ögonkliniken. Många i personalen har visserligen varit förkylda den senaste tiden, men i de fall då en läkare insjuknar brukar man veta om det redan på morgonen och kunna avboka dagens besök.
– De patienter som redan anmält sig på kliniken brukar vi försöka boka om så att de får träffa en annan läkare i stället. Många av våra patienter är äldre människor och vi brukar se till att de inte behöver åka hem med oförrättat ärende. Jag har inte hört något om det här fallet, men det låter förstås orimligt om patienter bara skickats hem utan förklaring.
Vad gäller köandet ger Kentala den äldre damen rätt. Ögonkliniken har ungefär 500 patienter per dag, och behoven och antalet patienter växer hela tiden i takt med att befolkningen åldras.
– Våra resurser och vår apparatur har inte ökat i samma takt som patientmängderna. I och med att patienterna kan få vänta på att en apparat ska bli ledig kan också besöken dra ut på tiden. Det här är en väldigt stor utmaning, säger Kentala.