Finlayson slutar samarbeta med Kärkkäinen
Finlayson sätter stopp på samarbetet på grund av "intolerans och rasistiska åsikter".
Textilbolaget Finlayson meddelade i dag att bolaget slutar samarbeta med butikskedjan Kärkkäinen på grund av olikheter i bolagens värderingar.
– Varuhusets ägare är bakom tidningen Magneettimedia, som sprider motbjudande och trångsynt propaganda. Ekonomiskt sett var beslutet inte lätt, med Finlayson vill kommunicera sitt företagsansvar genom konkreta gärningar. Samarbetet med Kärkkäinen har fungerat väl och vi är ledsna över att vi måste säga upp det, men vi vill inte samarbeta med ett företag vars värderingar skiljer sig så här radikalt från våra egna, säger Finlaysons vd Jukka Kurttila i ett pressmeddelande.
Magneettimedia utgavs tidigare av Kärkkäinen. Tidningen dömdes år 2013 för hets mot folkgrupp. Då var tidningens chefredaktör butikskedjans ägare och nuvarande vd Juha Kärkkäinen.
Juha Kärkkäinen förnekar att varuhuset fortfarande skulle medverka i tidningens publicering.
– Vi sålde Magneettimedia till Pohjoinen Perinne redan år 2013 och har inget att göra med tidningen längre, säger Kärkkäinen till HBL.
Kärkkäinen förundrar sig över Finlaysons beslut eftersom bolaget enligt honom har fått samma svar i morse. Jukka Kurttila säger att han inte tror på att Kärkkäinen inte skulle stå bakom tidningen.
– Vi fick ett svar där det stod att tidningen inte representerar Kärkkäinen Oy:s eller personalens åsikter, men där stod inget om ägarna. Kärkkäinen har ju till och med dömts för hets mot folkgrupp och tidningens linje har inte ändrats alls. Vem annan skulle finansiera det här? säger Kurttila.
Enligt Jukka Kurttila var beslutet betydande eftersom Finlayson sålde varor för hundratusentals euro till kedjan.
– Det är beklagligt att ett gott samarbete nu tar slut. Men vi har samma skyldighet att fatta ansvarsfulla beslut som konsumenten har, säger han.
Finlayson slutar leverera varor till Kärkkäinen från och med i dag.
– Vi hittar lätt motsvarande produkter för billigare pris. I och för sig är det beklagligt att ett bra varumärke uteblir, men produkterna tillverkas ju i Kina såsom så många andra, säger Juha Kärkkäinen.
Finlayson lanserade i fjol en Tom of Finland-kollektion, som enligt bolaget varit en framgång. Kurttila tror att bolaget åstadkommit mycket positivt med lanseringen och att den har hjälpt finländare öppet diskutera sexuell frihet.
– Jukka Kurttila är klart homopositiv, och man kan säga att jag är homonegativ i samma grad. Men nog köpte vi av judiska leverantörer på den tiden vi gav ut Magneettimedia, inte är det något desto vidare med det, säger Juha Kärkkäinen.
– För mig handlar det inte om homopositivitet, utan om respekt och tolerans, kommenterar Kurttila.
Kärkkäinen har varuhus i Ylivieska, Lahtis och Uleåborg.