Kläderna aviga i protest
Ser du folk gå i tröjor med avigsidan ut på fredag beror det på klädrevolutionsdagen, som ordnas för att kräva att klädindustrin tar ansvar för sina arbetare.
Fredagen den 24.4 är det två år sedan textilindustribyggnaden Rana Plaza kollapsade i Dhaka i Bangladesh. 1 133 människor dog och över 2 000 skadades. Byggnaden hade länge varit i dåligt skick och hade bland annat olagligt byggda tilläggsvåningar.
För att ställa klädindustrin till svars körde kampanjen Fashion revolution i gång. Kampanjen ordnas för andra gången i år, på årsdagen för tragedin i Dhaka, med en mer transparent och ansvarsfull klädindustri som mål.
Både producenter, designers, butiker och framför allt konsumenter deltar för att sprida information och kräva svar om klädernas ursprung. I Finland heter kampanjen Vaatevallankumous, ungefär klädrevolutionen och de aktiva bakom den har involverat också skolor, organisationer och arbetsplatser.
– I år har vi satt ihop också ett material för lärare för att ge tips om hur ämnet kan behandlas på lektioner, uppger en av bakgrundskrafterna Heidi Korva i ett pressmeddelande.
Vanliga konsumenter kan delta i kampanjen via sociala medier, där de uppmanas lägga ut en bild på sig själv i aviga kläder och helst också kontakta klädproducenterna och fråga om plaggens ursprung. Deltagare uppmanas också att ordna klädbytardagar eller andra tillställningar som uppmanar till etiskt hållbart mode.