Hollande vill ha EU-krismöte
Hundratals människor saknas fortfarande efter ännu en flyktingkatastrof på Medelhavet. FN befarar att olyckan är den värsta någonsin i området. Frankrikes president Francois Hollande vill samla EU:s ministrar till ett krismöte.
Frankrikes president Francois Hollande vill samla EU:s urikes- och inrikesministrar till ett krismöte med anledning av olyckan.
– Om dödsiffran bekräftas är det en av de värsta katastroferna i Medelhavet under senare år, sade Hollande i en fransk tv-intervju.
Holland efterlyste "fler båtar, mer flygövervakning och en intensifierad kamp mot smuggling".
– De som sätter de här människorna i båtar är smugglare, till och med terrorister, eftersom de vet att de här båtarna är eländiga. De utsätter hundratals människor för fara.
Räddningsinsatsen inriktas nu på att plocka upp döda kroppar. Så många som 700 personer kan ha omkommit sedan ett fiskefartyg kapsejsat mellan Libyen och den italienska ön Lampedusa i natt.
- Det är ofattbart och den enskilt värsta katastrofen hittills, säger Ulrika Årehed Kågström på Röda korset.
Italiensk kustbevakning, maltesisk flotta och kommersiella fartyg deltar i räddningsoperationen, som mer eller mindre gett upp hoppat om att hitta fler överlevande.
- Det senaste informationen från överlevarna är att det minst 700 var ombord när båten kapsejsade, säger Carlotta Sami, talesperson för FN:s flyktingorgan UNHCR, till TT.
Enligt UNHCR kan det här vara en av de största tragedier som skett i Medelhavet.
Enligt nyhetsbyrån Ansa skickade fartyget ett nödanrop efter att ha fått problem med styrningen. Kustbevakningen fick kontakt med ett portugisiskt handelsfartyg, som dirigerades mot platsen men nådde fram bara för att se båten kapsejsa.
Ena sidan
Enligt Ansa sökte sig människor ombord på den överlastade båten mot ena sidan när de fick syn på det portugisiska fartyget, vilket fick den att slå runt.
- Troligen blev de uppspelta. Minst 30 personer har räddats. Och vi hoppas att fler kan räddas. Italienska kustbevakningen koordinerar sina insatser och har skickat tio olika fartyg, helikoptrar och vi hoppas att goda väderförhållanden gör att fler kan räddas, säger Sami.
De som räddats finns nu enligt La Repubblica ombord på kustbevakningsfartyget Gregoretti, som finns kvar i området. Larmet gick enligt lokala medier vid midnatt. Fiskefartyget hade då tagit sig ungefär halvvägs från Libyen till Lampedusa.
UNHCR kräver en omedelbar gemensam europeisk räddningsorganisation i Medelhavet, för att förhindra framtida katastrofer.
- EU har gjort för lite och för sent. Lagliga kanaler och vägar för flyktingar att nå Europa måste också införas, säger Carlotta Sami.
Krävs lagliga sätt
Hon får medhåll från Röda korsets generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.
- När olyckan inträffade vid Lampedusa 2013 trodde vi inte att det skulle behöva hända igen. Men det finns inga legala sätt att komma till Europa och de är medvetna om vilka risker man tar när man sätter sig i dödsfällor och försöker ta sig över medelhavet för att söka skydd i Europa. Det går inte att beskriva, det är ofattbart och förfärligt, säger hon.
Enligt henne måste nattens katastrof ses som den värsta enskilda samtidigt som tusentals omkommer varje år på Medelhavet.
- EU:s medlemsländer måste ta ansvar för att ta emot kvotflyktingar. Inte ens hälften gör det, säger hon.
Ulrika Årehed Kågström menar att Sverige måste driva på så att frågan hamnar högt på EU:s politiska agenda. Dessutom måste det införas humanitära visa, menar hon.
- Det är inte rimligt att när man flyr från en humanitär katastrof, att man då inte kan ta sig till Europa utan visum. Då måste undantag av visumreglerna göras.
- Allt fokus kan inte sättas på att skydda EU:s gränser. Man har ett ansvar att faktiskt se till att de har rätt att söka skydd undan exempelvis konflikter, säger hon.
Cyniska flyktingsmugglare
Även Rädda barnens generalsekreterare Elisabeth Dahlin anser att legala vägar måste öppnas upp.
- Vi måste förstå att vi sällan haft så många konflikter i världen som vi har nu. De måste få säkra vägar i stället för cyniska flyktingsmugglare som tjänar pengar på detta, säger hon.
Dahlin menar att kvoterna måste ökas samt att humanitära visum måste utfärdas.
- Dessutom måste vi undersöka möjligheten att söka asyl på plats, säger hon.
Enligt henne har Rädda barnen personal på plats på räddningsbåtarna efter nattens olycka.
- Det här får inte bli ett dödens hav, säger hon.
Dödliga migrantolyckor
• 12 april 2015: cirka 400 migranter befaras ha omkommit när en överlastad fiskebåt kapsejsade utanför libyska kusten.
• 14 september 2014: En båt med cirka 200 afrikanska migranter sjunker öster om Tripoli. Bara 36 räddas.
• 10 september 2014: Upp till 500 migranter befaras ha drunknat sedan människosmugglare rammat deras båt utanför Malta.
• 22 augusti 2014: 170 migranter från Afrika söder om Sahara dör när deras båt sjunker utanför Tripoli.
3 oktober 2013: Ett skepp med 500 migranter som reste från Afrikas horn sjunker utanför Lampedusa. Minst 366 människor dör.
I fjol drunknade nästan 3 500
Förra året kom cirka 170 000 migranter till Italien över Medelhavet. 3 419 människor beräknas ha drunknat på vägen.
Enligt Italien har 21 385 migranter kommit till Italien mellan den 1 januari och den 15 april i år. Under samma period i fjol var det 20 899 migranter.
Siffror från EU:s gränsmyndighet Frontex gör gällande att mellan en halv och en miljon kan vänta på att resa till Italien från Libyen.
Sedan över 300 migranter drunknat i en olycka utanför Lampedusa hösten 2013 drog Italien igång sök- och räddningsinsatsen Mare Nostrum, i syfte att rädda liv på Medelhavet. Sverige är ett av 19 EU-länder som tillsammans med Island, Norge och Schweiz deltar i Triton.
(Källa: Migrationsverket, Röda Korset, Human Rights Watch)