Ny Grönholm är på väg mot toppen
Motorsport Niclas vill åtminstone inte ännu gå i pappa Marcus fotspår. Men familjen Grönholm siktar ändå tillsammans mot toppen med pappa som stallchef och sonen som förare.
Vad är bättre än en Grönholm i motorsportvärlden?
Svaret är enkelt: Två Grönholm.
Så tänker man åtminstone i det nystartade GRX Finland-stallet där pappa Marcus är stallchef och sonen Niclas förare.
I det nya stallet för Niclas sätta sig bakom ratten på en SuperCar och ska i den kämpa i FM-serien, köra några tävlingar i Sverige och dessutom delta i en VM-deltävling.
– Visst har det gått snabbt, säger Niclas.
– För ett par år sedan hade jag nog inte tänkt mig att jag skulle vara i det här läget nu.
Den yngre Grönholms framfart i motorsporten har varit snabb. På ett par år har han gått från varmansklassen via Autokross till den tuffaste klassen i rallycross. Hur bra han är i den nya klassen vet varken han själv eller någon annan.
– Det är svårt att säga då jag inte känner till bilen. Men om allt fungerar utan problem, jag lär känna bilen bra och får köra mycket har jag alla chanser att klara mig, slår han fast.
Fungerande samarbete
Niclas karriär började hemma i Ingå där han som nioåring började köra på åkern med en gammal Opel. Pappa Marcus, den senaste finländska rallyvärldsmästaren, berättar att sonen först inte var så intresserad av bilsport. Niclas spelade ishockey fram till han var 15 men har sedan dess satsat på bilarna.
Men då intresset väcktes på allvar för några år sedan har Niclas haft stor hjälp av Marcus. Också långt före det blev klart att pappan skulle basa för stallet där sonen nu kör.
– Det känns riktigt bra att vara med på det här sättet, säger Marcus.
– Det är som att vara tillbaka på 90-talet då jag inledde rallykarriären i eget stall och samlade ihop allt som behövdes för det själv. Den här gången är det inte jag som kör – det är väl största skillnaden.
Men Marcus poängterar att han, trots den egna starka bakgrunden inom bilsporten, aldrig pushat sonen att bli en tävlingsförare.
– Men det är otroligt kul att han är med och håller på med det här. Det känns rätt naturligt, säger Marcus.
Men trots att han inte kör bilen kommer han att bidra till att göra sonen till en bättre förare. Den erfarenhet som den tvåfaldiga rallyvärldsmästaren har från motorsportvärlden är guld värd för Niclas.
– Jag har mycket nytta av honom. Han har varit med och tagit fram den här bilen och han kommer att köra en del tester med den så att vi får bilen som vi vill ha den, säger Niclas om pappans roll.
Själva körandet och tävlandet kommer Niclas att sköta själv. Och han tänker göra det på sitt eget sätt.
– Jag är en lugn förare. Min körstil är med fören framåt. Jag kör alltså inte med mycket sladd. Och så är jag rätt bra i starterna.
Pappa Marcus säger att han blev något överraskad då han såg sonens insatser de senaste säsongerna.
– Han gick från varmansklassen till Autokross och vann direkt tävlingar och var med och kämpade om mästerskapet.
Han beskriver Niclas som en förare som tänker på bilen och kör på ett snyggt sätt.
– Det kanske behövs lite mera aggressivitet i hans körning och jag vill se lite av det i rätt lägen.
Den nya fyrhjulsdrivna Ford Fiestan med 560 hästkrafter är ett enormt kraftpaket som gör att föraren måste hålla koncentrationen på topp från början till slut i tävlingarna.
– Man måste köra lugnt med bilen. Och framgången kommer inte att falla på bilen, det är klart, säger Niclas.
Hans stallchef och pappa skakar på huvudet då han tänker på bilen och en 18-årig Grönholm bakom ratten.
– Han är en klokare förare än jag var i samma ålder. Man kunde nog inte ha gett en sådan bil åt mig då, säger han och skrattar.
Men sonen stortrivs med den starka bilen och den krävande rallycrosserien där det är både fart, kontakt och snabba ryck på banan.
– Det är ett otroligt tempo. Man kör fem varv och det är för fullt hela tiden. Det är asfalt, grus och hopp med bilen. Man behöver inte fundera på att spara på däcken eller bensinen, säger Niclas ivrigt.
Rally inte aktuellt
Att spara på däcken och fundera på bensinmängder var vardag för pappa Marcus då han tävlade i VM-serien i rally. Och då sonen också är en tävlingsförare är det naturligt att tankarna går mot rally trots att det är rallycross som gäller för tillfället.
Men Niclas egna tankar har inte gått i de banorna. Då det blir tal om rally som tävlingsform skruvar han lite på sig.
– Jag är nog inte intresserad av det för tillfället. Kanske jag något tag kommer att köra någon mindre tävling. Det är möjligt. Men nu koncentrerar jag mig på rallycross, säger han.
Marcus är fortfarande involverad i rally då han testkör en del för Volkswagen. Han säger att VM-seriens största problem för tillfället är att det inte finns tillräckligt stor tävling mellan stallen och att det kanske inte är så bra att samma förare vinner tävling efter tävling.
Och Marcus tycker det är bra att sonen Niclas för tillfället inte tänker desto mera på rally.
– Det är lättare för honom att inte köra rally. På det här sättet jämförs han inte med mig hela tiden.