Viking Grace drar upp större svall
Viking Lines Grace drar upp större svall än de övriga Sverigebåtarna i Stockholms skärgård, trots att just Grace beskrivs som det miljövänligaste fartyget i världen.
Stockholm Grace är Viking Lines nybygge och stolthet som trafikerar rutten Åbo-Stockholm. Färjan drivs som det första passagerarfartyget i världen med naturgas, ny teknik gör att både bränsleförbrukningen och utsläppen är mindre och skrovet är utformat så att vågbildningen ska minimeras – är det meningen.
En utredning som länsstyrelsen i Stockholm har låtit göra visar nämligen att Grace drar upp mer sjö än de andra i Furusundsleden som är en av huvudlederna in i Stockholm.
Det är tidningen Skärgården som skriver om rapporten. Lars Granath, som har gjort den, vill inte uppge att det är just Grace som sticker ut negativt och nämner inga fartygsnamn alls, men Skärgården har talat med invånare och företagare längs farleden som uppger att de märker en tydlig skillnad med Grace.
Färjan togs i trafik för två år sedan.
För HBL bekräftar Viking Lines tekniske direktör Tony Öhman att det handlar om Grace.
– Grace har en lite större bogvåg än de övriga fartygen. Den uppstår vid tolv knop.
Det är den hastigheten som färjorna på Åborutten med undantagstillstånd får hålla i det tio kilometer långa sundet, eftersom de kör nonstop med bara en timme i hamn för att lossa och lasta. De övriga kör i tio knop.
Enligt Tony Öhman bygger Grace upp sitt svall tidigare än de andra färjorna, medan det i högre hastigheter är mindre än de andras.
Resultatet i rapporten kommer som en överraskning för rederiet och Öhman medger att det är olyckligt. När man planerade Grace gjorde man sextio olika matematiska modeller för att få till det lägsta möjliga svallet samt flera bassängprover.
Samtidigt vill Öhman försvara Grace.
– Det är det mest miljövänliga fartyget i världen och en förebild för andra som bygger nytt.
Särskilt känsligt
Stränderna vid Furusundsleden har moränjord och är enligt Tony Öhman speciellt erosionskänsliga. I Åbolands och Ålands skärgård är stränderna hårdare menar han. Öhman har inte fått respons på Graces svall därifrån, även om svallvågorna i allmänhet diskuteras med jämna mellanrum.
Inte heller miljöskyddsplanerare Pekka Salminen har hört kritik om just Viking Grace. Däremot har trafiken till och från Åbo hamn gjort att en tio meters strandremsa försvunnit vid Runsala, som är ett Naturaområde. Som en följd av det byggde hamnen ett särskilt erosionsskydd som var klart 2006.
I Furusundsleden har erosionen pågått i decennier men enligt Skärgården har den mer än fördubblats sedan 2000. Tidningen har intervjuat en fastighetsägare som fått se sina stränder eroderas med 27 000 kubikmeter sand och morän bara de senaste åren.
Enligt Öhman ska Viking Line nu göra ytterligare utredningar på bogsvallet och reda ut om det går att sänka hastigheten något. Rederiet vill ändå ogärna ha en strängare tidtabell än i dag.
– Rutten är som en motorväg mellan Finland och Sverige, trafiken måste få påverka lite. Jämför man med landsvägstrafiken är sjötrafikens fördel att den inte kräver infrastruktur som motorvägar och broar.