Handeln ser dystert på de närmaste åren
Handeln har ett klart budskap till den kommande regeringen. Skattelösningarna måste stöda köpkraften på hemmamarknaden.
– Den nya regeringen bör ovillkorligen se till att köpkraften ökar. Det är det viktigaste. Sedan bör den se till att hemmamarknaden är livskraftig, säger Juhani Pekkala, vd för Förbundet för finsk handel.
Pekkala konstaterar att skatteskärpningarna har varit enorma och de har uttryckligen drabbat hemmamarknaden. S-gruppens koncernchef Taavi Heikkilä håller med.
– Den nuvarande regeringen har höjt skatterna med nästan fem miljarder euro. Det har naturligtvis märkts som en kraftigt försvagad köpkraft, säger Heikkilä.
Han betonar att det behövs en kursändring. Skatternas stora betydelse syns bland annat i att en sänkning av mervärdesskatten på livsmedel med en procentenhet ökar köpkraften med 100 miljoner euro. En sänkning av skatterna på löner stimulerar också hemmamarknaden.
Den förtroendeindikator som Finlands näringsliv (EK) publicerade i fredags visade att detaljhandeln ser dystert på framtiden just nu. Många företag tror att försäljningen fortsätter att minska under våren.
– Framtiden är dyster när man märker att ekonomin inte växer och köpkraften krymper, säger Pekkala.
Men Heikkilä ser också lite ljus i tunneln. I år väntas en liten ekonomisk tillväxt och nästa år ytterligare lite. Eurons svaga kurs och det låga oljepriset främjar tillväxten i exporten.
Heikkilä tror att hemmamarknaden börjar växa ett halvt år efter att exporten gör det.
Problem i handeln med bruksvaror
Handeln är en stor sysselsättande privat bransch. Över 300 000 personer jobbar i affärerna och branschen står för cirka en tiondedel av Finlands bnp. S-gruppen och Kesko hör till Finlands största företag.
Men branschens problem syns i många företags resultat. Av storföretagen inom branschen har det gått sämst för Stockmann som har tvingats vidta häftiga åtgärder för att vända skutan. En stor andel av Stockmanns försäljning kommer från kläder och mode som har drabbats illa av recessionen.
– Vi vet att det har varit problem inom textil- och modehandeln och att bilhandeln och försäljningen av hemelektronik har drabbats, säger Pekkala.
Men Pekkala påpekar att det också finns företag som växer. Det pågår en inre strukturomvandling inom branschen.
I mataffärerna syns recessionen inte på samma sätt som på annat håll.
– I sådana här situationer klarar sig dagligvaruhandeln bättre än andra, men där finns skillnader mellan branscherna och kedjorna, säger Pekkala.
Heikkilä konstaterar att konsumenterna också går in för billigare produkter.
– Priset är en allt viktigare faktor för konsumenten, säger han.