"En av de vanligaste plantyperna i världen"
Olycksplanet hörde till en av de allra vanligaste plantyperna i världen – Airbus A320. Enligt Ismo Aaltonen på Olycksutredningscentralen anses den också höra till de tryggaste.
– Det finns tusentals av de här flygplanen i bruk i världen, den hör till de vanligaste i världen, säger Ismo Aaltonen, som är ledande utredare för flygolyckor på Olycksutredningscentralen.
– Man räknar med att det med 2,5 sekunders mellanrum lyfter ett flygplan av den här familjen och storleken någonstans i världen, så det berättar ju något om hur vanlig den är.
Olycksplanet var från 1991, men Aaltonen säger att han i det här skedet inte vill ta ställning till om planets ålder kan ha spelat någon roll i olyckan.
– Man kan inte över huvud taget jämföra med till exempel en tjugo år gammal bil – flygplan sköts på ett helt annat sätt. Även om ett plan varit i användning i åratal så har det gjorts service hela tiden och både motor och andra delar har troligen bytts ut.
Aaltonen konstaterar att det är säkert tio år sedan det hänt en flygolycka av den här storleksklassen i Europa där så många liv gått förlorade. Hur ofta det är tekniken och hur fota det är den mänskliga faktorn som inverkar har han ingen statistik över.
– Ofta är ju den mänskliga faktorn inblandad, men här flög de på hög höjd och var mitt i flygningen. Innan man vet vad de har kommunicerat till flygledarna och vad de så kallade svarta lådorna säger så är det svårt att veta vad som hänt.
Eftersom flygplanet var på så hög höjd säger han att det inte borde ha inverkat att man flög över Alperna.
– Det påverkar inte när de hade över tio kilometers höjd, så höga är bergen ändå inte.
När det gäller bergsområden så säger han att piloterna måste veta åt vilket håll de ska börja flyga om en olycka händer för att det ska finnas tillräckligt med utrymme för en nödlandning.