Inget hjälmtvång säger forskare
En dryg femtedel av befolkningen ville införa böter för den som cyklar utan hjälm, men forskarprofessor Kalle Vaismaa är skeptisk. I länder med hjälmtvång har cyklandet minskat med upp till 80 procent.
Cyklister och cykelpassagerare ska i allmänhet under körning använda vederbörlig skyddshjälm. Precis så står det i lagböckerna, men det är ändå inte straffbart att cykla barhuvad.
Forskarprofessor Kalle Vaismaa skrev en kritisk insändare om hjälmreglerna i Helsingin Sanomat för en vecka sedan. Han jobbar på trafikforskningsenheten Verne vid Tammerfors universitet och rekommenderar hjälm, men vill absolut inte ha något tvång. Det minskar på cyklandet, tror han.
– Cyklingen är lösningen på alla trafikproblem, som stockningar, oljud och säkerhet, för att inte tala om den ekonomiska nyttan. Därför borde man sporra till det och sänka trösklar, säger Vaismaa.
Kommunikationsministeriet har en större förnyelse av lagarna på gång och under beredningsarbetet har straff för att cykla utan hjälm diskuterats. Vaismaa uppger att hjälmtvång haft dramatiska följder i Australien, Nya Zeeland och Kanada – cyklandet har minskat med upp till 80 procent.
Vaismaa tycker att hjälmfrågan inte är så viktig och vill hellre se satsningar på bra nätverk av cykelleder.
– Man borde utgå från helheten, så att ingen typ av transport planeras separat. På affärsgatorna i centrum borde man först breda ut en röd matta för fotgängarna och därefter prioritera cyklar. Utrymmet för cyklisterna ska i första hand tas av bilarna, inte av fotgängarna, säger Vaismaa.
Statliga Trafikskyddet driver kampanjer för cykelhjälm och har tagit ställning för att saken nämns i den nya vägtrafiklagen. Organisationen vill ändå inte göra det straffbart att cykla utan hjälm.
– En bruksrekommendation ska finnas i lagen, för det ger till exempel skolor stöd för att kräva hjälm. Det är inget som känns främmande för någon och minskar inte på cyklandet, säger kontaktchef Varpu Tavaststjerna på Trafikskyddet.
År 2013 dog 23 cyklister i trafiken i Finland. Av dem cyklade 21 utan hjälm och trafikskyddet bedömer att hälften skulle ha överlevt med hjälm. I en enkät som Trafikskyddet genomförde i slutet av 2013 uttalade två tredjedelar sitt stöd för den nuvarande lagen som säger att hjälm är obligatoriskt, men att det inte är straffbart att cykla utan. En dryg femtedel ville införa böter för den som cyklar utan hjälm.