Konflikten på Norwegian symptom på pressad bransch
En strejk bland de norska piloterna i Norwegian kan utvidgas till hela Skandinavien. Det är hårt mot hårt i konflikten där facket till och med har befarat att ledningen försätter dotterbolaget i konkurs – för att få bort folk.
Under måndagskvällen möttes Norwegians styrelse till ett flera timmar långt snabbinkallat möte. På agendan: Den strejk som bröt ut bland lågprisbolagets piloter i Norge i lördags. Då hade förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal, som pågått i tre månader, strandat.
- Norwegian noterades på börsen i Oslo 2003.
-
Det är det näst största flygbolaget i Skandinavien och har en lågprisprofil.
Bolaget har 4500 medarbetare och trafikerar 424 linjer till 130 destinationer. - Koncernen består av moderbolaget Norwegian Air Shuttle och dotterbolag i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Irland och Singapore.
- I fjol gjordes organisationen om så att så kallade resursbolag skapades. Det ska enligt Norwegian göra företaget mer flexibelt framför allt på marknader utanför Europa.
-
Facket är kritiskt.
På senare år har företagit vuxit och bland annat börjat flyga på Asien och USA.
Tidigare under dagen förekom det bland pilotfacket Parat farhågor om att hela det norska dotterbolaget, dit piloterna hör, läggs ned eller försätts i konkurs. Enligt Finansavisen skulle det vara ett sätt att minska piloterna från dagens sjuhundra till femhundra.
Men efter mötet sade styrelseordförande Bjørn H. Kise att en konkurs inte diskuterats. Däremot är situationen svår menar han.
– Det här är en allvarlig situation för hela företaget, inte bara för dotterbolaget som är i strejk, säger han enligt NRK.
Sjuttio piloter strejkar nu och facket har hotat med att ta ut resten av piloterna, 650, i strejk på onsdag. Då omfattas också anställda i Sverige och Danmark, men däremot inte piloterna i Finland.
– Den gör arbetstillfällena mycket mer osäkra. Strejken äventyrar hela företagets framtid, säger Kise enligt Dagbladet.
Han betonar att Norwegian gjorde en förlust på 1,6 miljarder kronor, 186 miljoner euro, i fjol.
Piloterna står däremot fast vid sina krav. De vill ha ett kollektivavtal direkt med moderbolaget Norwegian Air Shuttle. Enligt facket vill Norwegian kunna sluta avtal direkt med de enskilda piloterna och man är oroad över att anställda hyrs in via bemanningsföretag.
Arbetsgivarsidan säger sig vilja införa flexiblare villkor och justeringar i pensioner – och att avtalet görs med dotterbolaget Norwegian Air Norge.
Massiv förlust
Också SAS har drabbats av strejk inom den danska kabinpersonalen. Den avblåstes vid lunchtid i går, men kan eventuellt – liksom en del av personalen – flytta till ett nyinköpt dotterbolag.
Jacob Pedersen, flyganalytiker på danska Sydbank, menar att läget både inom Norwegian och SAS är tecken på att branschen är hårt pressad.
Men där det unga Norwegian kan hota med omfattande konsekvenser om inte de anställda går med på krav, kan inte SAS som ett gammalt företag göra det, säger han.
Om läget inom det norska dotterbolaget ekonomiskt faktiskt är så illa som det låter eller om det handlar om retorik, vill han inte ta ställning till. Men han påminner om att företaget gjort en "massiv förlust" och menar att kostnaderna måste ner.
– Resultatet för 2014 visar att expansionen går för fort. Det behövs åtgärder som gör bolaget lönsamt igen.
SAS redovisar sitt kvartalsresultat på torsdag, men redan nu förutspås en förlust på motsvarande 67 miljoner euro.
Anders Lidman har arbetat i flygbranschen och driver i dag ett konsultbolag. Han menar att Norwegian inte rent ekonomiskt hotas av konkurs, men anser också han att bolaget behöver vidta åtgärder.
– Flygsektorn är så oerhört hårt pressad i dag med små marginaler.
Han menar att Norwegians problem sett till lågpriskonkurrenterna Easyjet och Ryanair är de "skandinaviska kostnaderna".
– Om Norwegian inte vaktar som en hök över kostnaderna har bolaget inget existensberättigande.
Inställda flyg
Hittills har bara ett tiotal flygningar ställts in på grund av strejken, och också om dubbelt så många piloter än vanligt är sjukskrivna.
Norwegian meddelar att måndagskvällens flyg från Helsingfors till Uleåborg och tisdagsmorgonens flyg från Uleåborg till Helsingfors inhiberas.
Hur det blir om strejken utvidgas är enligt Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson för tidigt att säga något om.
Flygen till England, USA och Asien har hittills inte berörts alls, på grund av att de hör till andra bolag i koncernen.