EU granskar Helsingfors stads lån till bussbolag
Har Helsingfors stad givit sitt dotterbolag Helsingfors Busstrafik för billiga lån? Det misstänker Europeiska kommissionen som kommer att granska fyra lån närmare.
Under elva års tid har Helsingfors stad beviljat fyra olika lån till sitt eget dotterbolag Helsingfors Busstrafik Ab (tidigare Helsingfors stads busstrafik) som enligt Europeiska kommissionen har varit under marknadspris. Det har lett till vissa fördelar för bussföretaget jämfört med dess konkurrenter.
Det var Nobina, en annan aktör inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen, som i oktober 2011 lämnade in ett klagomål till kommissionen om de eventuella fördelarna som Helsingfors Busstrafik åtnjutit. Förutom fördelaktiga lån misstänker kommissionen också att staden hyrt ut bussdepån i Brunakärr för billigt till Helsingfors Busstrafik.
På Helsingfors stad förnekar man att det i lånen skulle ha funnits någon form av stöd eller bidrag inbakade.
– Det är helt klart att lånen är marknadsbaserade. Bolagets finansiering motsvarar konkurrenternas finansiering på kollektivtrafikmarknaden, säger stadsjurist Sami Sarvilinna.
Helsingfors stad försäkrar också att hyran för depån ligger i linje med hyran för motsvarande lokaler på andra ställen i Helsingfors.
Miljonlån
Det som kommissionen ska granska är sammanlagt fyra lån, tre kapitallån på sammanlagt 30 miljoner euro och ett lån på 14,5 miljoner euro för att köpa nya bussar.
– Bussbolaget har gjort amorteringar på lånet för bussarna, där finns cirka 10 miljoner kvar att betala. Kapitallånen är inte sådana som man kan avbetala, de betalas bort endast om vissa kriterier uppfylls, säger Sarvilinna och räknar med att staden en dag kommer att få tillbaka lånesumman av bussbolaget.
Det är Helsingfors stadsfullmäktige som har beviljat Helsingfors Busstrafik de fyra lånen i flera olika behandlingar. Det senaste lånet har beviljats våren 2012, alltså ett halvt år efter att Nobina klagade på de för stadens eget bussbolag fördelaktiga lånevillkoren.
Helsingfors stad har inte lånat pengar till något annat bussbolag i huvudstadsregionen.
Beslut på nätet
Hur EU-kommissionen exakt formulerar sig i sina misstankar är ännu inte offentligt. Det klarnar inom ett par veckor då EU-kommissionen publicerar sitt beslut om Helsingfors stads lån till bussbolaget i unionens officiella tidning EUR-Lex, som utkommer elektroniskt på webben.
Enhetschef Joni Heliskoski vid utrikesministeriet kommer att sammanställa Finlands svar till kommissionen. Det ska vara klart inom en knapp månad.
– En arbetsgrupp vid utrikesministeriet kommer att ta ställning till de enskilda påståendena i kommissionens förfrågan, men det arbetet är ännu i startgroparna, säger Heliskoski som kommer att gå igenom låne- och hyresvillkor med stadens representanter.
Finland ska senast den 19 mars framföra sina ståndpunkter i ärendet till kommissionen.
Om kommissionen drar sådana slutsatser att Helsingfors stad har beviljat olagliga statsstöd kommer den också att ge direktiv för hur ärendet ska korrigeras.
Senast på Åland
Europeiska kommissionen har också tidigare granskat hur finländska myndigheter beviljar statsstöd.
– Några fall har kommit in tidigare, men inte under de senaste åren. Det färskaste fallet gällde en liknande situation på Åland, där landskapsregeringen misstänktes ha beviljat lån till ett fastighetsföretag som byggde och hyrde ut kontor, berättar Heliskoski.
I det fallet från år 2006 fann kommissionen att landskapsregeringen hade beviljat förbjudna statsstöd till företaget Ålands industrihus.
För billiga lån? EU-kommissionen misstänker att Helsingfors stad har beviljat sitt dotterbolag Helsingfors Busstrafik Ab fyra lån under marknadspris. En av konkurrenterna har klagat.
- Helsingfors Busstrafik Ab är ett aktiebolag som till 100 procent ägs av Helsingfors stad.
- Företaget har cirka tusen arbetstagare.
- Bussföretaget omsatte 81 miljoner euro år 2014.
- Det har en marknadsandel på cirka 22 procent av huvudstadsregionens kollektivtrafik.
- Övriga aktörer är Veolia Transport, Nobina Finland, Pohjolan Liikenne, Tammelundin Liikenne, Etelä-Suomen Linjaliikenne, Taksikuljetus Oy och Andersson Ab.