– Vi ska rädda Stockmann!
Stockmanns vd Per Thelin vet nu vad han gett sig in på. "Jag känner trycket, jag vet vad varuhuset betyder för er. Att göra Stockmann lönsamt igen är en stor utmaning, men vi ska lyckas."
En lång arbetsdag är på väg mot sitt slut när vd Per Thelin tar emot uppe på åttonde våningen i det anrika varuhuset. På morgonen har han kungjort Stockmanns resultat som visar att koncernen är i fritt fall med en förlust på 43 miljoner euro.
Fyra varuhus ska nu stängas, tre av dem i Moskva. Seppälä har sålts och Hobby Hall och Stockmann Beauty-affärerna ska gå samma väg. Ett 50 miljoner euros sparprogram ska förverkligas. Koncernen spjälks upp i tre enheter, ett bolag för varuhus och försäljning, ett fastighetsbolag och Lindex.
När Per Thelin talar låter han som en bildäcksförsäljare. Det väcker onda aningar.
Känner du som svensk till hur viktigt Stockmann är för oss? Det är som Salutorget, som hamnen, som havet, en del av Helsingfors själ och hjärta. Vet du det?
– Jag visste inte det när jag kom hit för några månader sedan. Men nu vet jag det. Jag inser vilket kulturarv det handlar om, vilket varumärke vi talar om. Jag är medveten om vilken stolthet och vilken lojalitet man i Finland känner för Stockmann. Och jag inser mitt ansvar.
Hur ska du rädda Stockmann?
- Omsättning 1 844 miljoner euro (minskning med 193 miljoner).
- Förlust 43 miljoner euro (i fjol vinst 39 miljoner).
- Det nya sparprogrammet ska sänka kostnaderna med 50 miljoner euro om året.
- Fyra varuhus stängs, tre i Moskva och ett i Uleåborg. I dem arbetar 930 anställda.
- Också Lindex stänger sina nitton butiker i Ryssland, men öppnar nytt i London och i Pristina.
- Tyngdpunkterna i framtidens Stockmann är mode, kosmetik, livsmedel och hemartiklar.
- Stockmann säljer sin postorderfirma Hobby Hall och lägger ner de egna Stockmann Beauty-affärerna. Seppälä har sålts redan tidigare.
– En person kan inte göra det. Det handlar om människor som bildar olika team som bildar en kedja som måste samverka. Alla måste vara med. Men vi har en plan och vi ska förverkliga den.
Vad gick fel?
– Det är en lång historia, och jag var inte här när det började. Men jag tror att Stockmann tappade fokus på kunderna. Därför finns bara en väg att gå, att återställa kundernas förtroende. Det handlar i grund och botten om att ge den service folk förväntar sig att få. Ge bra service så kommer kunden.
Är Stockmanns väg NK:s modell, ett varuhus som bara är ett skal med underleverantörer?
– Nej, aldrig. Men det betyder inte att vi utestänger underleverantörer, tvärtom tror jag på att skapa en kombination av bägge. Vi måste från avdelning till avdelning se var underleverantörer kan öka valmöjligheterna och komplettera vårt utbud. Redan nu driver Fazer våra restauranger, vi har Forex och kemtvätt i huset. Jag tror att vissa funktioner kan skötas bättre av andra aktörer än vi och skapa ett mervärde.
Var går smärtgränsen för Stockmanns egen försäljning, 50 procent?
– Vi måste ha klart mer än 50 procent i egen regi.
På presskonferensen talade varuhusdirektören om femårsplaner. I mina öron låter det som planer som aldrig förverkligas?
– Du har rätt, det är detta år som gäller, och nästa. Vi måste vända utvecklingen här och nu. Arbetet inleddes redan i september innan jag steg ombord. Och efter det har mycket hänt. Expertkedjan kommer in i varuhuset med elektronik och Seppälä har sålts. Det händer någonting varje vecka.
Fastigheterna bildar ett eget bolag. Är avsikten att sälja ut dem? Värdet på dem är 900 miljoner euro. Med en årlig förlust på 50 miljoner kan ni överleva 18 år på fastigheternas värde?
– Det var en intressant uträkning. Nej, avsikten med att bolagisera varuhuset, fastigheterna och Lindex är att se vad som går bra och vad som går illa. Fastigheterna och Lindex går bra, problemet är våra varuhus och nätförsäljningen. Genom att avskilja de här helheterna kan vi garantera att vi har rätt folk på rätt plats, att vi har rätt kompetens där den behövs.
Är avsikten att introducera fastighetsbolaget och Lindex på börsen?
– Det vet jag inte. Och bolagiseringen av fastigheterna måste godkännas av stämman, det är än så länge bara en plan.
Vad ingår i ert 50 miljoners sparprogram?
– Framför allt att vi skapar en effektivare organisation. Allt olönsamt måste bort. Vi ska skapa nya och lönsammare modeller för underleverantörerna. De ska också bli färre. Där det går ska vi hyra ut åt andra och framför allt måste vi satsa mera på Delikatessen.
Det klagas på dålig service, på för få expediter?
– Med all orsak. Vi måste lägga om våra arbetsscheman så att vi har personal då vi har mest kunder. Vi ska finnas på plats när kunden finns på plats och har redan bestämt att öka expediterna som säljer dammode med 25 procent.
Betyder det mera snuttjobb?
– Inte nödvändigtvis. Det handlar om bättre planering, men det är en sak som vi måste förverkliga tillsammans med facket.
Vad fick Stockmann för Seppälä?
– Oj, det kom överraskande, jag höll nästan på att försäga mig. Den frågan förstår du att jag inte kan besvara.
Seppälä var en kvarnsten för er. Och nu tar de nya ägarna över problemen. Min fråga utgår ifrån att ni inte kan ha fått mycket betalt?
– Fortfarande kan jag inte svara på den frågan. Men du ska minnas att Seppälä fortfarande är Finlands största modekedja med 80 butiker i landet och ytterligare 20 butiker i Baltikum. Jag hoppas verkligen de nya ägarna lyckas.
Hur trivs du i Helsingfors?
– Alldeles utmärkt. Familjen är kvar i Halmstad, men jag bor i Tölö och har anpassat mig väl. Jag har gjort mycket affärer med Finland i mina tidigare jobb så jag visste vad jag gav mig in i. Hittills har allt varit bara bra.