"Fortsätt utreda tunnel Helsingfors-Tallinn"
Fortsätt att utreda ett tunnelbygge mellan Helsingfors och Tallinn. Det föreslår en preliminär rapport.
En järnvägstunnel under havet mellan Helsingfors och Tallinn skulle ha klart gynnsamma effekter på städernas konkurrenskraft och dragningskraft. Det fastslår den preliminära rapport vars uppgift varit att utreda huruvida det överhuvudtaget är värt att fortsätta utreda frågan. Det är det värt, slår rapporten fast.
Studien rekommenderar en järnvägstunnel som skulle ansluta till befintliga knutpunkter i det allmänna transportsystem i båda länderna. En förutsättning för att järnvägstunneln Helsingfors-Tallinn ska nå sin fulla potential är att järnvägsbygget Rail Baltica mellan Tallinn och Warszawa blir klart. Det skulle ge Finland en snabb järnvägsförbindelse till den europeiska kontinenten. Rail Baltica beräknas vara klart 2024.
Tidsmässigt räknar utredningen med att tunnelprojektet blir verklighet någon gång efter 2030. Om projektet förverkligas blir det betydande också mätt med globala mått, heter det i utredningen.
Visisonen är att restiden från Helsingfors till Tallinn ta bara 30 minuter, jämförbart med restiden mellan Helsingfors och Träskända eller Hyvinge.
Ttunneln och nödvändiga trafikarrangemang beräknas kosta 9-13 miljarder euro. I finansieringsplanerna fungerar tunnelbygget Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland som förebild. Projektet som startar i år och beräknas vara klar 2021 har en skuldåterbetalningstid på 35-40 år.
Enligt rapporten torde de inkomster som genereras av tunneln när den är i drift täcka kostnaderna service- och upprätthållande, samt även en del av investeringskostnaderna. Rapporten räknar med att behovet av offentlig finansiering från regeringar och EU är omkring 40-50 procent.
Utredningen har gjorts av konsultföretaget Sweco Group.