Nya HSS-chefen: Mediernas framtid också en politisk fråga
Tillväxten finns inte i att sälja mer till gamla kunder, utan i att hitta nya, säger HSS Medias vd Svante Wahlbeck. – Vi måste bli snabbare i förändringsprocessen.
Svante Wahlbeck anser att det inom HSS finns en beslutstradition som försvårar förnyelse. Enligt honom har det förts många diskussioner för eller emot saker på sådana avdelningar där kritikerna inte själva jobbar.
– Det gör oss mycket långsamma. Varför ska en journalist delta i en diskussion om hur vi säljer prenumerationer eller annonser?
Redaktionen och den kommersiella sidan är två olika former av verksamhet, och det behöver inte finnas en konsensus, menar Wahlbeck.
– Vi måste fokusera mer på kunden än på det som händer i huset.
HSS Media ger ut tidningarna Vasabladet, Sydösterbotten, Österbottens Tidning och Pietarsaaren Sanomat. Bolaget, som inledde samarbetsförhandlingar förra veckan, överväger "en omorganisering av lokaliseringen av sina funktioner och av hela organisationen". Upp till trettio anställda kan sägas upp.
Wahlbeck påpekar att ungefär 95 procent av HSS' intäkter är kopplade till pappersprodukter. Annonseringen i finländska dagstidningar är dubbelt så stor som i andra länder.
– Allt som gjorts på den digitala sidan kan omintetgöras på ett år om upplagan går ned fem procent, och risken finns att vi på kort tid tappar hälften av våra annonsintäkter.
Årets första månad kom ändå med en liten ljusglimt. Januari 2015 var en bättre månad än januari 2014, både då det gäller prenumerationer och annonsintäkter.
Staten har klämt åt mediehusen
När Wahlbeck besökte Helsingfors i torsdags, hade han ett fullspäckat program. Först ett möte på KSF Media, sedan en intervju för tidningen Journalisten, därefter en träff med riksdagsledamöter.
– Det här är också en politisk fråga. Hur beslutsfattarna ser på framtiden? Vill de över huvud taget ha dagstidningar i samma utsträckning, eller räcker det med en nationell tidning på finska och en på svenska?
Staten har inte gjort det lättare för mediehusen, menar Wahlbeck.
– Mitt i den kraftiga branschförändringen har staten ställt till det genom att göra allt extra svårt med omsättningsskatten, Postens nya strategier och satsningen på Yles lokalredaktioner.
HSS Media har fått ta över morgonutdelningen i stora delar av tidningarnas spridningsområde. Wahlbeck ondgör sig över att Posten ska göra vinst på alla orter, inte bara som ett medeltal för hela landet.
– Det blir inte mycket kvar av intäkterna för innehållet.
Det stöd som mediehusen nu kan söka av innovationsfinansieringsverket Tekes är inte ett reellt alternativ, menar Wahlbeck. Pengarna är nämligen bundna till ett villkor om att innovationerna ska skapa nya exportmöjligheter.
– Är det realistiskt att tro att företag vars kärnverksamhet varit lokala nyheter plötsligt skulle rikta in sig på den internationella marknaden och skapa produkter som kan säljas internationellt?
Stödet är inte mer än plåster på såren av politiker som har dåligt samvete, anser Wahlbeck.