Ljusning i båtbranschen
Efter många magra år börjar båtbranschen ana ett ljus i tunneln. Under de svåra åren har tillverkarna satsat på ny design och bättre utrustning.
Det är dags för båtfantasterna att styra till Mässcentrum och årets båtmässa. Här finns 550 båtar utställda, allt från minsta roddbåt till segel- och motorbåtar i miljonklass.
– Av båtarna är 100 nyheter. Dessutom finns det otaliga företag som presenterar olika tillbehör och utrustning. Här finns allt en båtentusiast kan drömma om, säger vd:n för båtbranschens centralförbund Jouko Huju.
Långsamt ur krisen
När den ekonomiska krisen slog till 2008 dippade försäljningen av båtar med 40 procent. Efter det har kurvorna långsamt börjat peka uppåt, så att fjolåret blev omkring 4 procentenheter bättre än föregående.
Det är ett gott tecken, för båtbranschen brukar vara en känslig mätare på det allmänna ekonomiska läget. Om båtförsäljningen går bra, brukar landets övriga ekonomi repa sig med en viss förskjutning.
– Exporten drar bättre än tidigare i synnerhet till Sverige där ökningen når upp till cirka tio procent. Det är de stora varven Nautor, Baltic och Nauticat med båtar i miljonklass som säljer på markander litet längre bort, säger Jouko Huju.
Under dåliga tider i båtbranschen koncentrerar sig konstruktörerna på att förbättra sina produkter.
– Man bygger om inredningen, piffar upp designen och förnyar utrustningen, säger Jouko Huju.
Båttätast i världen
Finland är tillsammans med Norge och Nya Zeeland det båttätaste landet i världen. Det finska båtbeståndet uppgår till 807 000 båtar, men största delen, 85 procent är små rodd- eller öppna båtar. Segelbåtarna är 12 000 till antalet och de flesta av de nya båtarna är importerade, från främst Tyskland och Frankrike.
Båtmarknaden är ändå inhemsk till 95 procent.
– Bäst säljer så kallade daycruisers för tillfälle. Det är 6–7 meter långa båtar som främst unga familjer köper för att åka på dagsutflykter i vackert väder med. De är inga långfärdsbåtar.
Jouko Huju säger att det också rör på sig i fråga om begagnade båtar.
– Det är svårt att uppskatta antal, men det rör sig om 7 000– 9 000 båtar som byter ägare per år. En del har orealistiska förhoppningar på hur mycket de kan begära för en använd båt, men priserna har hållit sig på rätt konstant nivå. Det är sällan man hamnar i en tvåbåtsfälla. Folk förstår nog att sälja bort sin gamla innan de investerar i en ny.
Uppdämt behov
Jouko Huju är rätt optimistisk.
– Eftersom det stått stilla så länge finns det nu ett uppdämt behov av att köpa. Om ekonomin dessutom går lite uppåt nu vågar folk slå till.
Under de senaste åren har det kommit olika alternativ till bensin- och diselmotorerna i båtbranschen, men ännu väntar man på det stora genombrottet.
– Små el-motorer köps främst till små snurrebåtar som används för att fiska eller korta båtturer. Av dem finns det mycket att välja mellan. Men tillsvidare är priset ganska högt för större el-motorer och batterierna inte tillräckligt effektiva för att de skall slå igenom på bred front. Men hjärnorna i branschen går heta för att hitta alternativ till bensinmotorerna.