Seppälä blir familjebolag igen
Stockmann säljer förlustbringande sorgebarnet Seppälä till klädkedjans vd Eveliina Melentjeff som är övertygad om att hon kan få klädkedjan på rätt kurs. På grund av dyra hyreskostnader blir Helsingfors centrum helt utan Seppälä-affärer.
På måndagen kom beskedet att Stockmann har hittat en köpare till Seppälä som har gjort miljonförluster de senaste åren. Köparen är Eveliina Melentjeff, vd för Seppälä sedan 2013 och hennes man bankiren Timo Melentjeff. Köpeskillingen är hemlig, men i analytikerkretsar uppskattas att prislappen är symbolisk och att affären är ett sätt för varuhuskedjan att snabbt bli av med den kraftigt förlustbringande verksamheten.
– Affären är ett naturligt led i vår strategiprocess där Stockmann fokuserar på tre kärnområden: varuhusen, fastigheterna och modebusinessen. Vi har övervägt olika möjligheter och den här sågs som den bästa lösningen för att bevara det finska brandet Seppälä och trygga hundratals jobb, säger Stockmanns strategidirektör Kjell Sundström.
Lindex satte Seppälä i offside
Sundström bekänner att Seppälä hamnade i offside-position då bolaget köpte den klart större klädkedjan Lindex 2007. Seppälä förväntades klara sig på egen hand med hjälp av sitt varumärke.
I januari i år berättade Stockmann att bolaget avstår från sin egen hemelektronikhandel och låter Expert-kedjan ta över elektronikförsäljningen. Kjell Sundström fick i går svara på om de egna möbel- och idrottsavdelningarna är nästa som är på fallrepet, men gav inget entydigt besked utan sade att bolaget för tillfället överväger vad som ska finnas kvar i sortimentet.
Vem som tog initiativet till Seppälä-affären, Stockmann eller Melentjeff, vägrar parterna yppa något om. I egenskap av vd för Seppälä har Melentjeff drivit igenom Seppäläs samarbetsförhandlingar som avslutades i december. Affären äger rum den första april och gäller de 82 Seppälä-butiker i Finland och 20 i Estland som blir kvar.
En tredjedel av Seppäläs butiker i Finland försvinner och de anställda minskar från 700 till 500. Framöver kommer det inte att gå att handla hos Seppälä i centrum av Helsingfors eftersom alla butiker i centrum stänger på grund av dyra hyror. Affärerna i Ryssland läggs också ner.
Stockmann har vissa hyresåtaganden för Seppälä-butiker som lägger lapp på luckan. Vad som sker med de här förpliktelserna klarnar då varuhuskoncernen publicerar sitt bokslut om en dryg vecka.
Samma designer men annorlunda kollektioner
Stockmanns ledning har tidigare skyllt Seppäläs utförsbacke på misslyckade kollektioner. Trots det här säger Melentjeff att hon kommer att fortsätta med samma modedesigner som förut.
– Vi ska klarare definiera vad vi vill göra. Kunderna kommer att märka en förändring i sortimentet och i butikernas sätt att jobba. Vi kommer att koncentrera oss på hemmamarknaden och skapa kollektioner som tilltalar våra finska kunder, säger Melentjeff.
Hennes avsikt är att Seppälä-kedjan redan i år ska visa plusresultat.
Som en del av Stockmannkoncernen har Seppälä haft uppbackning av en stor inköparorganisation och de stordriftsfördelar en sådan innebär. Avsikten är att fortsätta med samma inköpskontor som tidigare, men saken är under utredning.
I går publicerade både Seppälä och Stockmann egna marknadsföringsvideor med en gemensam nämnare: I vardera videon kryper bolagen till korset och bekänner att de inte har varit tillräckligt lyhörda och beaktat sina kunder, men att det nu ska bli bättring på den punkten.
Beskedet om affären fick Stockmanns aktiekurs att göra ett skutt. B-aktien hade på måndagen fram till klockan 17 stigit med cirka 8 procent.