Ikea satsar på Finland
Ikea i Finland visar en tillväxt på en halv procent i Finland under det brutna räkenskapsår som slutade den sista augusti i fjol. Vd för Finland Lena Herder tycker att det är glädjande i det marknadsläge som råder.
Ikea investerade mycket i Finland i fjol. Exakt hur mycket vill Lena Herder, vd för den finländska verksamheten sedan ett och ett halvt år, inte säga. Men investeringarna blir ännu större i år, lovar hon.
Två nya varuhus finns i planerna för Finland, ett i Villmanstrand och ett i Vasa. Några exakta tidtabeller kan Herder inte ge för dem, men planerna går framåt, försäkrar hon. Villmanstrand ligger före Vasa, men Herder besökte Österbotten strax före jul för att lägga fram Ikeas avsiktsförklaring för stadens ledning.
– Båda parter är positiva till projektet, försäkrar hon.
Det planerade varuhuset i Villmanstrand bygger på den beräknade efterfrågan i Finland, inte på att man räknar med kunder från Ryssland. Ryska kunder är bara grädde på moset, anser vd.
På Ikea märker man samma trend som inom handeln i övrigt, att mycket av affärerna flyttar över till nätet. Men för möbelvaruhusets del har det inte inneburit att kunderna i varuhuset blivit färre. Lena Herder tror på en kombination av olika kanaler i möbelhandeln.
– Folk kommer in på varuhusen för att se produkterna i verkligheten och skaffa inspiration, sedan kan det lika väl hända att de beställer varan på nätet som att de tar den med sig hem på en gång. Vi tror på att kombinera olika kanaler, folk kan till och med beställa på nätet medan de går omkring i varuhuset, säger hon.
Umgängesplatser
En annan trend från i fjol är att varuhusen allt starkare blir platser att umgås. Folk kommer inte in bara för produkternas skull, de äter eller tar en kaffe i restaurangen också.
Ikea foods där bland annat restaurangerna ingår gjorde därför ett gott resultat i fjol. I samma grupp ingår också den matförsäljning med produkter från Sverige som finns i anslutning till varuhusen. Det man äter på restaurangen ska man kunna köpa i matbutiken, åtminstone de flesta produkter.
– Köttbullarnas ställning som mest köpta produkt i restaurangen håller, men i Tammerfors är av någon anledning kycklingvingarna som bara säljs där väldigt populära, ler Finlandschefen.
I fjol byggde Ikea om barnavdelningarna på alla sina varuhus i Finland och inledde också omfattande renoveringar i Esbo och Tammerfors. Nytt för i år är ett sortiment speciellt för lite äldre barn och yngre unga, 8–13-åringar som vill inreda sina rum. Det har inte funnits något för specifikt den gruppen tidigare.
Specialserier
En annan nyhet för i år är specialutgåvorna i begränsat antal av vissa, ofta specialdesignade produkter. Tanken är att till skillnad från de stora serierna erbjuda en mindre mängd specialprodukter, hurudana vill inte Herder avslöja ännu. Men det rör sig om både mindre och större varor, tyger och färger och de är knutna till olika säsonger. Med finns också produkter designade av en finländsk designer.
– Vi gav ut ett begränsat antal av Ikeas ursprungsmöbler, det är ett exempel. Själv köpte jag av dem fast jag inte behöver några nya möbler, säger Lena Herder.
Hon säger sig se med tillförsikt på det kommande året. Förutom att man med försäljningen på 313 miljoner euro i fjol visade en liten tillväxt, ökade antalet kunder i lojalitetsprogrammet Ikea family. Programmet har nu 850 000 medlemmar och täcker alla kommuner i Finland.
Just nu arbetar man i Finland med att ta fram en strategi för hur kunderna ska kunna beställa sina varor hur, när och var de vill. Kvalitet, hållbarhet, form, funktion men även ett förmånligt pris är några av hörnstenarna i Ikeas produktfilosofi. För att kunna hålla den låga prisnivån krävs stora volymer, men också en effektiv distribution.
– Vi investerar i att sänka priserna ytterligare. Vi jobbar på distributionen över hela Finland och ska presentera lösningar senare i år.