Stabilt resultat för möbeljätte
Möbelgiganten Ikeas resultat för 2014 var i stort sett oförändrat.
Vinsten efter skatt landade på 3,3 miljarder euro, en marginell uppgång från 2014. Att vinsten inte ökade mer förklarar Ikea med ökade investeringar i hållbara lösningar i form av solceller och vindkraft samt ett lojalitetsprogram för koncernens anställda.
Ett bra år med fler besökare med fortsatt stigande tillväxt, sammanfattar koncernchefen Peter Agnefjäll året.
– Det är ju svagt uppåt och det bästa resultatet någonsin och det är väldigt kul, inte minst mot bakgrund av att i årets resultat har vi satt av nästan 300 miljoner som vi inte gjort tidigare till våra medarbetare.
I Finland hade Ikea en försäljning på 313 miljoner euro vilket är en ökning på 0,5 procent från året innan.
Med Kina som tillväxtmotor innebär de ökade kraven på hållbarhet en balansgång för Ikea.
– Vi har en väldigt ambitiös tillväxtagenda, men vill växa inom gränserna för vad vår planet klarar av.
Konkret innehåller hållbarhetsagendan åtgärder som sänkta priser på energisnåla LED-lampor och kranar som startar i kallvattensläge, försäljning av solcellspaneler och egna vindkraftverk. Senast 2020 ska Ikeas egna hållbara energikällor producera lika mycket energi som koncernen använder. Under året som gick producerades 42 procent av förbrukningen.
Arbetet omfattar även att säkerställa att råvaror som trä och bomull kommer från hållbara källor.
– Vi jobbar med olika program för att sakta men säkert flytta oss till en bättre situation än där vi kommer ifrån.