Finnair kräver att staten släpper greppet
– Staten är mycket väl medveten om att Finnair skulle vilja ha ett mindre statligt ägande. Uppstår en situation där ägandet bör granskas gör staten som ägare säkert det. Det säger utvecklingsminister Sirpa Paatero (SDP). Paatero ansvarar också för statens ägarstyrning.
Finnairs vd Pekka Vauramo säger i en intervju för Financial Times i dag att riksdagen måste överväga att släppa greppet om Finnair. Annars riskerar flygbolaget att bli isolerat då konsolideringen bland de europeiska flygbolagen fortsätter.
Det är inte första gången önskemålet framförs från Finnairs sida. Vid flygbolagets bolagsstämma för ett knappt år sedan kom styrelsens ordförande, tyska Klaus Heinemann med samma önskemål. Redan 2012 krävde den dåvarande ministern med ansvar för statens ägarstyrning Heidi Hautala (De gröna) att statens ägande i Finnair sänks till under 50 procent.
Finnair är börsnoterat, men majoriteten av aktierna eller närmare 56 procent ägs formellt av Statsrådets kansli. Näst största ägare med en andel på 44,8 procent är den kommunala pensionsanstalten Keva.
Det Vauramo hänvisar till den här gången är flygjätten International Consolidated Airlines Group, IAG:s, bud på irländska Aer Lingus. IAG äger redan British Airways och spanska Iberia. Men Aer Lingus ägs till en fjärdedel av irländska staten och både politiker och fack på Irland opponerar sig mot en försäljning av andelen.
I FT konstaterar Vauramo att händelserna kring IAG:s bud tydligt visar på behovet av en debatt om finska statens andel i Finnair.
– Om det sker en konsolidering av flygsektorn i Europa är jag hellre en del av någonting större än lämnad ensam, säger Vauramo.
Ser över portföljen
Paatero konstaterar att staten är en ansvarsfull ägare som hela tiden ser över sin aktieportfölj och de bolag som ingår i den. Det innebär att ägaren följer med vad som händer i Finnair och kommer att göra det även i framtiden.
– Staten stöder som ägare sina bolags utveckling. Om det uppstår en situation för Finnairs del där ägandet måste övervägas ur ett nytt perspektiv kommer staten säkert att göra det, säger Paatero.
Analytiker Financial Times talat med är inte så säkra på att Finnair attraherar köpare. Det finländska flygbolaget har gjort förluster fem av de senaste sex åren.
Finnair är ett litet flygbolag och professor Jorma Mäntynen sade i en intervju i HBL i september i fjol att samarbete med andra bolag eller en uppgång i ett större är de enda möjligheterna att klara sig på sikt. Bolaget Asienstrategi är bra och där kan Finland dra nytta av sitt geografiska läge.
– Staten som ägare är en black om foten, det kan inte hjälpas, sade Mäntynen i intervjun.