Tallink Silja hade sexistisk reklam
Rederiet Tallink Silja har fällts av reklamombudsmannen i Sverige för en reklam med en kvinna i sjömansmundering, skriver Dagens Media.
Reklamen har legat i hytterna på Tallink Siljas fartyg.
Kvinnan på bilden bär en matrosmössa och en urringad vit topp. Hon böjer sig fram och tittar in i kameran samtidigt som hon håller upp ett pekfinger mot hakan.
Det är Tallink Dutyfree i Estland som ligger bakom reklamen.
"Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel och pose framställs som ett rent sexobjekt. Framställningen av kvinnan har ingen koppling till de marknadsförda erbjudandena ombord på båtarna vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande", skriver Reklamombudsmannen.
Sveriges Kvinnolobby står bakom anmän.
– Vi välkomnar att reklamen fälls av RO. Den är ett uppenbart exempel på sexistisk reklam där en avklädd kvinna som inte har någon som helst koppling till det som marknadsförs används som blickfång, säger Johanna Dahlin på Sveriges Kvinnolobby till tidningen.
Tallink Silja menar att det aldrig var meningen att kränka någon.
"Bilden är skapad utifrån ett 50-talsmanéer, där man med glimten i ögat har sjömanstema. Broschyren innehåller bland annat produkter för kvinnor, exempelvis kosmetik och parfym. Avsikten var inte att framställa kvinnan på ett kränkande sätt. Bilden kommer att tas ur broschyren".
Här kan du se den fällda reklamen.