Yle publicerade Iittalas reklamklipp
Svenska Yle lade in Iittalas reklamklipp från Youtube i sin webbartikel om operan Den listiga lilla räven. Men enligt Rundradiolagen får Yle inte göra reklam.
Det är formgivaren Klaus Haapaniemi som har gjort scenografin och dräkterna till operan som har premiär i morgon. Inspirerad av Den listiga lilla räven har Iittala nyligen lanserat en ny servis, Tanssi.
Haapaniemi är den av Iittalas kändaste designers och har tidigare formgett till exempel servisen Taika.
I Yles webbartikel om Den listiga lilla räven ingår ett klipp som Iiitala har lagt ut på Youtube. Det är en animation där figurerna landar på en tallrik och som avslutas med en stor Iittala-logga.
Mattias Erkkilä, webbchef på Svenska Yle, har Yle ändrat sin linje?
– Svaret är klart: Vi kan inte ändra vår linje. Vi har lagen som styr oss och vi kan inte publicera något med kommersiellt innehåll.
Rundradiolagen förbjuder reklam och sponsorerat innehåll. För ett drygt år sedan måste Yle sluta med lottosändningarna just av den anledningen, efter Kommunikationsverkets beslut.
När HBL gör Mattias Erkkilä uppmärksam på videon menar han att det är klart att klippet inte borde få finnas på Yles webbsidor.
Strax efter samtalet plockar Yle bort det och lägger in en förklaring: "Ett Youtube-klipp har tagits bort eftersom det inte var förenligt med Yles journalistiska principer."
Hur har det kommit ut på era sidor?
– Klippet innehåller inte helt tydligt de typiska reklamelementen som pris, gå och köp. Man märker kanske inte det kommersiella inslaget om man inte tänker efter ordentligt, men journalister borde ju kunna skilja reklam från innehåll.
– Allmänt kan man säga att företagen hela tiden blir skickligare och skickligare på att klä budskap i ett allmänt innehåll, det handlar inte längre enbart om reklam i traditionell bemärkelse.