S-gruppen: Prissänkningen lockar kunder
"Nästan hundratusen fler än i fjol."
Prissänkningarna på mat lockade kunder till S-gruppens Prismor och S-marketar i går. Enligt S-gruppen hade dess affärer då nästan hundratusen fler kunder än under samma dag i fjol och den riksomfattande försäljningen ökade med nästan 20 procent.
S-gruppen meddelade i söndags att kedjan sänker priserna på de 400 populäraste livsmedlen i Prisma-affärerna och på över 100 produkter i S-marketarna. Gruppen konstaterar i ett pressmeddelande i dag att de sänkta priserna ökade speciellt försäljningen av ostar, men också av mjölk och kvargprodukter.
Priskriget inom dagligvaruhandeln tar knappast slut med detta eftersom en av S-gruppens konkurrenter Lidl meddelade att priserna på cirka 50 produkter har sänkts. Lidl meddelade emellertid inte vilka produkter som har blivit billigare eller hur stora rabatterna är.
Lidls vd Lauri Sipponen konstaterade att kedjan också i fortsättningen kommer att reagera på konkurrenternas prisändringar och hålla fast vid sitt löfte om att man alltid hittar den billigaste matkorgen hos Lidl.
Kesko meddelade redan tidigare att K-gruppen sänkte priserna redan i november-december och att ytterligare prissänkningar har gjorts i januari.