"Det handlar om provokation – inte religion"
Viljan att provocera var den främsta orsaken till attacken mot Charlie Hebdo förra veckan, tror islamexperten Jaakko Hämeen-Anttila. Att säga att man utför dådet i profetens namn är bara att klistra en etikett på sin vilja att döda.
– Sannolikt var terroristerna inte egentligen så upprörda över själva karikatyrerna utan de var ute efter att provocera – provocera väst och den vägen få till stånd en motreaktion som skulle provocera den muslimska befolkningen, som är pinsamt moderat från deras synpunkt sett, säger Jaakko Hämeen-Anttila, professor i arabiska och islamiska studier vid Helsingfors universitet och en av Finlands främsta islamexperter.
– För de här terroristerna skulle det vara en lottovinst att slå in en kil mellan befolkningsgrupperna för åratal framåt. Då skulle de få fram sitt budskap till muslimerna i Europa: antingen blir ni sekulära och överger islam – eftersom det är en hatad religion i väst – eller så radikaliseras ni och ansluter er till oss.
Hämeen-Anttila tror ändå inte att det här kommer att ske.
– Det kommer inte att bli någon konfrontation mellan islam och väst, det är bara sensationslystnad som får medierna att skriva så.
Inte hela Europa
Att motsättningarna kommer att öka för en tid framöver ser han som rätt självklart.
– Men det blir ingen bestående förändring, varför skulle det här förändra samhället mer än tidigare attacker för några år sedan gjorde?
Han ser inte heller de främlingsfientliga strömningarna i flera europeiska länder som ett alleuropeiskt fenomen.
– I vissa länder har främlingsfientligheten minskat, till exempel i Nederländerna har de värsta attityderna efter mordet på Theo van Gogh 2004 svalnat, men det hör man sällan talas om.
Religion som klisterlapp
Jaakko Hämeen-Anttila säger att ett dåd som de mot Charlie Hebdo och kosherbutiken i grund och botten handlar om störda människor som vill få utlopp för sin våldsamhet.
– Människan har ett stort behov av att förklara varför hon är våldsam. Om nynazisterna beger sig ut och misshandlar kebabkioskens försäljare förklarar de aldrig det med att de är arbetslösa, pappa har lämnat dem och familjen har alkoholproblem utan de säger att det handlar om vit makt och en alltför stor invandring.
– Människor säger att de handlar av ideologiska skäl, men egentligen vill de få utlopp för sin egen våldsamhet och limmar sedan en ideologisk eller religiös klisterlapp på.
Hur offren väljs kan ha ideologiska orsaker, men Hämeen-Anttila säger att ingen balanserad och frisk människa läser radikala texter och går sedan ut och dödar människor.
– Av ungefär en miljard muslimer i världen var det 999 999 997 som inte provocerades av Charlie Hebdos karikatyrer så att de började döda människor i Paris förra veckan.
Kraven som förts fram på många håll om att alla muslimer borde fördöma dådet och be om ursäkt är enligt Hämeen-Anttila absurda.
– Inte behöver jag heller fördöma och be om ursäkt för (Anders Behring) Breiviks dåd bara för att jag är skandinav. Jag har helt andra åsikter än han.
Samtidigt upplever Hämeen-Anttila att de moderata muslimska åsikterna inte heller får genomslagskraft.
– Hur många har hört att Hamas och Hizbollah har fördömt dådet? Kanske journalister har gjort det, men jag tror att få människor känner till det om man frågar dem som står under Stockmanns klocka.
I längre perspektiv
När Jaakko Hämeen-Anttila ser på utvecklingen är det med en historikers ögon, med det långa perspektivet.
– Ända från det att den muslimska kulturen föddes har den varit den enda kultur som på ett jämbördigt sätt kunnat tävla med kristendomen. Vår världsbild byggdes upp så att det fanns exotiska, mytomspunna Kina och Japan därifrån man fick silke och kryddor och så fanns det de primitiva vildarna i Afrika. Islam – det enda organiserade, icke-kristna, icke-europeiska, icke-västerländska imperiet – sågs som en konkurrent och ett hot.
Han påpekar att perioderna av fredlig samlevnad har varit många och långa – till exempel har Frankrike och England legat i krig med varandra oftare än Europa och muslimska länder, men bilden präglas ändå av konflikterna på 600-talet då kalifatet tog över stora delar av Spanien och på 1200-talet då det spreds till de bysantinska delarna samt de kristnas korståg till Mellanöstern.
– Fast när det gäller korstågen handlade det ju om västs expansion då de fientliga muslimerna inte gick med på att underkasta sig ...
Hämeen-Anttila vill ändå betona hur stort utbyte kulturerna har haft av varandra, att den arabiska kulturen byggde på den grekiska och sedan i stället under och efter medeltiden gav tillbaka impulser till den europeiska kulturen.
Omstritt förbud
Jaakko Hämeen-Anttila säger att åsikterna går isär om ifall det finns ett direkt förbud i islam mot att avbilda profeten Muhammed.
– Just nu är den skola som säger att det är helt förbjudet väldigt stark, men det har alltid funnits avvikande åsikter. Det som är helt klart är att det är förbjudet att häckla profeten.
Hämeen-Anttila säger att han har svårt att förstå varför många ser provocerande karikatyrer som en positiv sak – när det skulle vara viktigare att försöka få till stånd en balanserad diskussion.
– Nu ser jag främst skrik, inte så mycket diskussion. Jag ser inte att provokation någonsin leder till en lugn och jämlik diskussion och det är det som behövs just nu.
Respekt. Pärmen på det senaste numret av Charlie Hebdo ser Jaakko Hämeen-Anttila som respektfull och bra. Men ska man rita nidbilder om en religion, måste alla andra religioner tåla samma, anser han.