Ryska turisterna nappar inte i år
Rubeln rasar, den ryska turistströmmen rasar, handelsmännen rasar. De nyårsfirande ryska turisternas antal hotar halveras jämfört med i år. Ryssarna hålls hemma eller väljer det billigare Estland. I Villmanstrand är det bara den färska fisken som ännu lockar.
"Allt –50 %"!
De rödgula skyltarna i lyxgallerian Grande Orchidée i Villmanstrand vittnar om paniken. Lagerfeld, Luhta och Lloyd har gått för halva priset redan i över två veckor, fast köpkarusellen borde börja först på fredag.
– Normalt passerar 9 000–14 000 ryska turister per dag. Nu är antalet nere på 5 000–7 000, säger Kimmo Sainio, chef på gränsbevakningsstationen i Nuijamaa.
– Nittio procent av dem som kommer är shoppingturister.
Någon köbildning blir det inte vid de nya drivein-passkontrollerna. Nuijamaa har nyss infört en snabb och smidig passgranskning. Resenären behöver inte ens stiga ur bilen. Just nu känns stationen nästan överdimensionerad.
Lössnön yr upp när de första ryskskyltade bilarna gasar i väg mot Villmanstrand. Men redan efter några kilometer viker några av vid Lapplandia Market och resten vid avtaget till Disa’s Fish, fiskmarknaden som påstår sig ha "Finlands längsta fiskdisk".
– Vi älskar finsk mat, säger Maria och Michail Leevik, som kommit från S:t Petersburg med barnen Kate och German.
– Vi firar nyår i Nyslott, men stannade här för att äta, berättar Maria Leevik.
Familjen kommer över för att shoppa tre–fyra gånger per år. Att rubelkursens ras skulle påverka deras vanor håller de inte med om.
– Vi kommer över för att köpa färsk fisk och kläder. Prisnivån är ok för oss.
Stora investeringar
Att rubelns värde i förhållande till euron försämrats med 50 procent på ett år är dock ingen oviktig faktor för de flesta ryssar. Parkeringsplatsen utanför den nybyggda stora fiskmarknaden är fylld till högst en sjättedel. Inne i hallen verkar kommersen vid den ringlande fiskdisken livlig. Här finns rökt makrill, lax, ål, hela laxar, filéer och inlagda fiskdelikatesser, allt till priser som fyller helsingforsaren med avund.
- De ryska nyårsturisterna turisterna till Finland kan vara upp till 50 procent färre än i fjol.
- 2013 passerade 3,7 miljoner ryska turister gränsövergången vid Vaalimaa. I år är de ryska turisterna 3,0 miljoner, lika många som år 2011.
- Det ryska kundbortfallet i vissa butiker i Villmanstrand är 70-80 procent jämfört med fjolåret.
- Ett halvdussin affärer har gått i konkurs.
- Arbetslösheten i sydöstra Finland har ökat från 10 till 14 procent.
- För Finlands ekonomi som helhet är rubelraset en marginell sak. Enligt Finlands Bank försvagas den ekonomiska tillväxten med 0,5-1 procent.
– Du kanske tycker att här är mycket folk, med då skulle du veta hur det var för några månader sedan, säger Martti Tepponen, en av delägarna i Disa’s Fish.
– Då var också parkeringsplatsen full med bilar.
Firman har investerat stort de senaste två åren. Likadana storhallar har vuxit upp i fjol och i år i Imatra och Fredrikshamn.
– Visst har vi satsat stort och nu minskar kundunderlaget, men å andra sidan står vi fullt rustade när uppgången börjar igen, säger Tepponen optimistiskt.
– Vi är inte beroende bara av ryska turister, i Fredrikshamn är den stora majoriteten inhemska kunder.
I den spartanska restaurangen i anslutning till hallen äter några av de nyanlända en förträfflig laxsoppa för fem euro tallriken innan de fortsätter in mot Villmanstrand.
Nästa stopp blir Myllymäki där Giganten, Motonet, Lidl, Biltema, Intersport och de andra hallarna väntar.
Billig lyx
Den mest omtalade är Grande Orchidée, lyxvaruhuset som öppnade sina dörrar för ett drygt år sedan. Då räknade den framgångsrika syriska affärsmannen Mohamad Darwich med att tälja guld på affärer med förmögna ryska turister. När HBL besöker Bling-Bling -gallerian är huset upp och ner.
– Om omsättningen minskar med 50 procent så måste personalen minska lika mycket, säger Darwich.
– Det finns bara en väg: att sänka kostnaderna. 50 anställda av 165 måste tyvärr sluta, säger han.
Darwich gjorde sig en förmögenhet på sina två billigvaruhus Lapplandia och litade på att ha samma flyt med lyxartiklarna. Men hans stora investering i gallerian kunde inte ha infallit olyckligare. Först försämrades den ryska ekonomin, sedan föll rubeln. Samtidigt har Ryssland strypt turistströmmen med att belägga en del av statstjänstemännen med reseförbud.
Just nu ser gallerian ut som om en tornado dragit fram bland Clarks skor, Benettons barnkläder, Polos jumprar och de dyrbara kosmetikaförpackningarna. Bland kunderna syns några ryska familjer, men de flesta är finländare som passar på att fynda bland märkesvarorna.
– Vi måste göra något radikalt. Säljer man allt, precis allt, för halva priset så reagerar folk, säger Darwich.
Darwich "kan" Ryssland. Han kom från Syrien till Sovjetunionen för att utbilda sig till byggnadsingenjör och flyttade till Finland 1991. Han hittade sin nisch bland de ryska turisterna och hans billighetshall var snart sprängfylld. I fjol var omsättningen redan 43 miljoner euro. Nu vacklar hans imperium. Själv är han dock optimistisk och räknar med att snart vara konkurrenskraftig igen.
– Vi har sett svackor i den ryska ekonomin förr. Snart stiger priserna på nytt i Ryssland när de börjar fylla på lagren.
Darwich räknar med att uppgången kommer inom ett halvt till ett år.
Även i Helsingfors är det ryska inslaget påfallande litet i gatubilden. Till exempel på Salutorget, där de ryska turisterna brukar dominera så här års, har det varit stillsamt de senaste dagarna.