Trög startsträcka för uppstickare
För några veckor sedan lanserades två nya, digitala taxitjänster i Helsingfors. Nu skulle det bli lätt att ta sig hem, utan onödigt frysande i taxiköer. Men än så länge har trängseln i kön inte lättat.
För drygt tre veckor sedan lanserades den estniska taxitjänsten Taxify och den amerikanska Uber i Helsingfors med buller och bång. Mest buller blev det kring Uber, som dels skulle erbjuda extra dyr finskjuts, dels extra billig vardagsskjuts av icke-licensierade chaufförer. Olagliga bägge två, kommenterade myndigheterna, men Uber lät sig inte skrämmas. De extra billiga skjutsarna är fortfarande ett slutet försök, men finskjutsarna kan beställas via en app i telefonen.
Det är bara det att appen, som snällt öppnar sig och visar min position på kartan, ständigt meddelar att det inte finns några bilar tillgängliga. Inget att lita på i nattfrosten alltså.
Har ni alls startat servicen i Helsingfors?
– Jadå, försäkrar Ubers Harry Porter, informatör för regionen, per e-post.
Porter vill inte uppge hur många bilar tjänsten har i trafik i Helsingfors.
– Eftersom chaufförerna kan välja när de jobbar kan vi inte säga något om antalet bilar i trafik vid en specifik tidpunkt. Antalet ändras också i takt med att vi får fler förare i vårt system.
Något problem med myndigheterna och de finländska reglerna för taxiservice har man inte haft, försäkrar Porter.
Känslig körning
Lite lättare går det med Taxify, som är en app som förmedlar taxibilar med licensierade förare som registrerat sig hos Taxify. Appen meddelar på första försöket att det finns en bil 800 meter längre bort. På kartan som syns i appen kan jag följa taxins rörelser medan jag tar på mig jackan och går ned till gatan. De utlovade fem vänteminuterna blir till sist ungefär tio medan taxin gör en oväntad omväg på kartan.
– Jag hade en annan kund i bilen som jag måste lämna av först, förklarar chauffören.
Han vill vara anonym för att undvika problem då frågan om förmedlingen blivit mycket känslig. Taxiföreningen Taksi Helsinki, som upprätthåller bokningscentralen genom aktiebolaget Taksi-Data, har inte varit nådig mot de nya aktörerna. Det är taxiföretagarna som äger Taksi-Data, och bokningscentralen har gjort stora investeringar i infrastruktur och sysselsätter 60 personer.
– Nu kommer någon annan aktör med något som vi erbjudit redan länge. Vi följer nog med utvecklingen, kunden gör sedan det slutgiltiga valet, säger ordföranden för Helsingin Taksiautoilijat Jukka Kuusisto.
Också Taksi Helsinki har en egen mobilapp, där man kan beställa taxi med telefonsamtal eller textmeddelande. Appen lokaliserar beställaren.
Kuusisto har inte hört om att någon av Taksi Helsinkis chaufförer också skulle ha registrerat sig hos en annan förmedlare.
– Men det skulle säkert leda till en utredning om det är förenligt med vårt avtal.
Få beställningar
Taxify-taxin tar fart mot Sörnäs och chauffören visar på sin mobilskärm hur det går till när det kommer en beställning. Det händer sällan. Just nu kan man se att det bara finns tre Taxify-bilar i rörelse i Helsingforsområdet.
– Det kommer inte särskilt många körningar via Taxify, och problemet är att de kommer samtidigt som det annars också är rusning. Bara på Taxify går det inte att leva. De har bara en handfull bilar i Helsingfors och är än så länge ingenting att räkna med.
Sami Koponen, Finlandschef på Taxify, menar ändå att tjänsten har 30–40 bilar i rörelse per skift. Sammanlagt närmar sig antalet registrerade bilar i Helsingfors 200.
– Förra veckan var det över hundra personer per dag som laddade ned vår app. Bilarna räckte inte till. Vi förhandlar hela tiden om fler, säger Koponen.
Dyr hybrid
Förutom taxitjänsterna har också stadens taxi- och busshybrid Kutsuplus börjat konkurrera om julfestfirare och andra stadsresenärer, och jämfört med läget för ett år sedan har antalet resor femfaldigats. Minibussen går att beställa och kostar mindre än taxi men lite mer än en bussresa, i snitt drygt fem euro per resa.
Men alla tycker inte att staden ska syssla med den sortens verksamhet.
– Nittio procent av kostnaderna betalas ur kommunernas ficka. Vilken service som helst skulle kunna fungera under sådana premisser. Det är inte sådant vi ska satsa skattepengarna på, säger Jukka Hienonen, ordförande för Helsingforsregionens handelskammare.
Kari Rissanen, chef för Kutsuplus-gruppen vid Helsingforsregionens trafik, HRT, medger att servicen kostar – men mindre ju större volymerna blir.
– Meningen med Kutsuplus är att få privatbilister att börja åka kollektivt. För tillfället finns 15 bilar, men om några år är det meningen att de ska vara flera tusen vilket kan skapa helt nya synergier.
Men är det meningsfullt att folk nu åker starkt subventionerad beställningsbuss i innerstaden, där kollektivtrafiken annars också är väl utvecklad?
– Det blir meningsfullt när volymerna blir tillräckligt stora, och när området och antalet bilar är tillräckligt stort. Då sjunker kostnaderna och rusningen minskar, säger Rissanen.
svårtillgänglig. Den amerikanska taxitjänsten Uber erbjuder dels extra dyr finskjuts, dels extra billig vardagsskjuts – men det är svårt att få tag på en taxi.
Appar på vägen
• Taksimobi och Taksimobi Pro, Taksi Helsinkis förmedlingsappar, fungerar med karta och sms eller telefonsamtal.
• Lähitaksi – fungerar med karta och telefonsamtal.
• Taxify – taxi kan beställas i appen och man kan välja bil och följa bilens rörelser på kartan.
• Uber – taxi kan beställas i appen. Servicen Black är 30 procent dyrare än vanlig taxi, servicen Pop är betydligt billigare men tillsvidare sluten. Resan betalas genom appen.
• Kutsuplus har ingen app, men på kutsuplus.fi kan man skapa sig ett användarkonto och beställa bil.
• Per telefon i huvudstadsregionen: 0100 0700 (Taksi Helsinki) och 0100 7300 (Lähitaksi), sms 13170 (Taksi Helsinki) och 13160 (Lähitaksi).