Julreorna igång redan nu
Butikernas reor har redan kört igång. Samtidigt minskar betydelsen av realisationer efter julen.
Jaana Kurjenoja, chefsekonom vid Förbundet Finska handel, säger att det i USA är vanligt med reakampanjer före stora försäljningssäsonger. I USA kör julhandeln igång på den så kallade svarta fredagen i slutet av november.
– Den här traditionen har nu spritt sig till Europa, och nu sprider den sig vidare till Finland, säger Kurjenoja.
Kampanjer före jul skiljer sig från reor efter jul. Till exempel är de ofta välplanerade, butikerna är förberedda och använder dem som ett trick i konkurrensen. I traditionella reor försöker man bara bli av med varor som blivit över.
Konsumenterna tycker om reorna, men det gör inte handlarna.
Kurjenoja säger att hon också tidigare blivit tvungen ty sig till reor redan före julen. Till exempel år 2008 slog den ekonomiska nedgången till i november. Då hade beställningarna gjorts redan på sommaren och det fanns helt för mycket varor på julmarknaden.
– Nu är det inte läget, utan handlarna vet vad köpkraften hos konsumenterna är. Det här har inte varit en överraskning, säger Kurjenoja.
Nätet för utomlands
Hon säger att trenden i 3–4 år gått mot att kampanjerna görs innan jul. Att näthandeln blivit populärare har också inverkat.
– En enkät vi har gjort visar att en tredjedel av konsumenterna tänker göra inköp på nätet. Över hälften av dem som handlar på nätet tänker tyvärr köpa produkter också i utländska nätaffärer, säger Jaana Kurjenoja.
Stora reor som svarta fredagen ger också finländare möjlighet att köpa till exempel pekdatorer eller andra produkterna för billigt pris i utländska näthandlar.
– Om finländska butiker inte svarar på fenomen som de här köper konsumenterna sina apparater från utlandet.
Julhandeln minskar
Förbundet Finsk handel uppskattar att värdet på julhandeln kommer att minska med 1,5 procent jämfört med i fjol. Det här blir andra julen i rad som julhandelns värde minskar. För ett år sedan sjönk den med 1,7 procent.
Handelsbranschen har gått till julhandel ur ett dåligt läge. Kesko meddelade på fredag att försäljningen sjunkit sju procent jämfört med november i fjol. Stockmann meddelade i torsdags att handeln i varuhusen sjunkit med nästan 15 procent.
Det var ändå en handelsdag mindre i år än i fjol, så talen är inte helt jämförbara. De flesta handlarna har ännu inte slängt yxan i sjön.
– Vi går till julhandel med positiv inställning, säger Anttilas vd Jukka Koivunen.
Han säger att konsumenterna heller använder sig av flera kanaler vid inköp nu än tidigare. Det betyder alltså att konsumenterna köper varor från både från butikerna och från nätet.