Företag flaggar för äktenskapslag
Över tusen finländska företag och föreningar har valt att öppet gå ut och tala för den jämlika äktenskapslagen.– Vi vill vara ett hotellföretag som välkomnar alla, säger vd Aki Käyhkö på Scandic.
Listan över företag och organisationer som stöder den jämlika äktenskapslagen är en del av kampanjen "Tahdon 2013". Med på den finns bland annat teleoperatörerna Elisa, DNA och Sonera, hotellkedjan Scandic, Microsoft, flera kommersiella radiokanaler och tidningar samt festivaler och restauranger.
– Vi är en del av resebolaget TUI Nordic och det är viktigt att visa att vi är lika framåt som de andra nordiska länderna. I dag är Finland det enda nordiska land som saknar en jämlik äktenskapslag, säger kommunikationschef Jenita Sillanpää vid Finnmatkat.
Sillanpää berättar att personalen har informerats om företagets policy och att de anställda har uppmuntrats att stödja frågan.
– Men förstås har var och en rätt till sin åsikt.
I fredags fick de anställda på Finnmatkat som ville, delta i demonstrationen för äktenskapslagen på arbetstid.
Också signal till de anställda
Vid hotellkedjan Scandic berättar vd Aki Käyhkö att ställningstagandet inte bara är en viktig signal till kunderna, utan också handlar om personalens välbefinnande.
– Det jobbar många representanter för sexuella minoriteter i hotellbranschen.
Charlotta Niemistö, som är postdoktoral forskare vid Hanken, säger att företag överlag har blivit mer intresserade av individens rättigheter, bland annat familjevänlighet har varit mycket på tapeten på sistone.
– Man vill ge samma rättigheter till alla, det är en rättvisesak.
Enligt Scandics Aki Käyhkö är det flera som har upplevt vår äktenskapslag som orättvis, och då hör det till företagets ansvar att ta ställning i frågan.
Han har hört om en kund som lämnade tillbaka sitt stamkundskort och om en annan som frågat om den som har en traditionell uppfattning om äktenskapet inte längre är välkommen på Scandics hotell. Svaret lyder att alla är välkomna på Scandic.
Finns det några andra samhällsfrågor ni kunde ta ställning till?
– Det avgörs från fall till fall. Men till exempel grå ekonomi och restaurangernas öppettider kunde vara sådana frågor.
Företag vill vara tidsenliga
Charlotta Niemistö vid Hanken ser tre nivåer som bidrar till att företag väljer att ta ställning i just den här frågan: samhällsnivån, den internationella aspekten, och individnivån.
– Nyliberala värderingar och individens rättigheter är inne just nu. Företag och organisationer vill profilera sig som moderna och tidsenliga.
Niemistö poängterar också den internationella dimensionen: företagen och organisationerna kan inte längre tänka enbart lokalt utan måste profilera sig också internationellt.
Dessutom måste man minnas att företag består av människor och att företagets värderingar i dag ska vara i linje med de anställdas och konsumenternas.
Överlag ser Niemistö att etiska värderingar har blivit allt viktigare, och eftersom äktenskapslagen är en fråga som har engagerat folk väldigt starkt vill också företagen vara med.
Vid teleoperatören DNA berättar Noomi Jägerhorn, chef för företagsansvar, att det var naturligt för företaget att delta i kampanjen för den jämlika äktenskapslagen.
– I vår mångfaldsstrategi har vi bundit oss till att främja jämlikhet och arbeta mot diskriminering.
DNA har fått både positiv respons och några enstaka motreaktioner.
– Vi har svarat till alla. Här finns inga rätta eller fel synpunkter. Allas åsikter ska respekteras.
DNA talar aktivt för också andra samhälleliga frågor: bland annat stöder företaget SOS-barnbyar. Dessutom har DNA ordnat en kurs för seniorer om hur man använder nättjänster, och en innovationstävling för gymnasister där ungdomarna fick hitta på sätt att råda bot på ungdomsarbetslösheten.
Inte överraskande
Att så många företag och organisationer valt att tala för den jämlika äktenskapslagen ser Charlotta Niemistö inte i sig som anmärkningsvärt, eftersom företag också tidigare har engagerat sig i sociala frågor. Att de nu syns så tydligt handlar mer om kampanjens natur, att den har varit så synlig och pågått länge.