Hård konkurrens om flygkunderna
Europeiska Airbus och amerikanska Boeing konkurrerar hårt om nya flygplansorder när den civila flottan nu förnyas världen över. Kunderna vill ha lättare, bränslesnålare och bekvämare plan för att locka passagerare inom den hårt konkurrerande branschen.
HAMBURG Sichuan airlines, China Southern, China Eastern, Thomas Cook, Avianca och Germanic. På Airbus egen flygplats i Finkenwerder utanför Hamburg i Tyskland står nya Airbusflyg redo för leverans. Det är här Finnairs nya långdistansflyg nu byggs och det är här Thomas Cook och Tjäreborg nyss fått sina nya semesterflyg för resor till Kanarieöarna och Madeira levererade.
Det går inte att ta miste på stoltheten i Joachim Kruths röst då han guidar runt på fabriksområdet i Finkenwerder. Området är tre kvadratkilometer stort, har egen hamn och egen flygplats och sysselsätter 12 500 personer i tre skift. Kruth är ingenjör, men jobbar nu som guide för grupper som besöker Airbus fabrik utanför Hamburg.
– Finnair kommer att få utmärkta nya plan här nästa år, säger Kruth då han hör att gruppen kommer från Finland.
Airbus har flera fabriker runtom i Europa och tillverkar olika delar till planen på olika orter. I Finkenwerder sätter företaget ihop bland annat planen i serierna A320 och A321. Långdistansplanet A350 XWB som levereras till Finnair som första europeiska flygbolag nästa år är under byggnad i en av hallarna.
Semesterkomfort
Långdistansflyget är till stora delar byggt i kolfiberkomposit och konkurrerar med Boeing Dreamliner. Båda planen har gott om tekniska förbättringar och för Boeings del har det nya planet varit förknippat med stora problem som bland annat drabbat flygbolaget Norwegian. Bland experter finns en farhåga för att samma sak ska hända Airbus.
Airbus nya långdistansflyg har nyligen fått godkänt av myndigheterna både i Europa och USA. Företaget räknar med att kunna leverera det första planet till Qatar Airways innan årets slut.
Monteringen av A320 och A321 pågår också för fullt. Här produceras flygplan bland annat för resor inom Europa och för charterflyg till södern.
Ett av de nya planen tog i slutet av november Tjäreborgs första resenärer från Helsingfors till Madeira. Det och de andra nya planen är inte bara nya och fräscha, man har också satsat på komfort, bland annat genom tunnare, ergonomiska bänkar som i sin tur ger mera utrymme för benen när passagerarna sitter.
– Flygresan är en stor del av semesterupplevelsen, därför är bekvämligheten ombord viktig, säger Magnus Wikner, vd för Thomas Cook i norra Europa.
Förutom de sex helt nya flyg Thomas Cook och Tjäreborg nu börjar använda kommer den äldre flottan att renoveras och byggas om.
De nya planen använder omkring fyra procent mindre bränsle än de gamla, tack vare de nya vingarna som är försedda med uppåtsvängda, så kallade sharklet-spetsar.
Hård konkurrens
Finnair har 45 Airbusplan i sin flotta och 11 nya är alltså beställda. Också konkurrenten SAS flyger med 37 Airbustillverkade plan och har dessutom beställningar på drygt 40 till av olika slag. Även SAS har beställt samma långdistansflyg som Finnair.
Internationell statistik visar att Boeing fram till juli i år fått in beställningar på fler nya plan än Airbus. Boeing har registrerat 833 nya beställningar mot 705 för Airbus. Emirates drog under början av året tillbaka en stor order på långdistansplanet A350. I fjol var siffrorna omvända med drygt 1 500 nya order för Airbus och 1 355 för Boeing.
Samtidigt som flygbolagen satsar på nya flygplan konkurrerar de hårt med varandra, och branschen tampas med stora ekonomiska problem. Också resebranschen har fått känna på de sämre ekonomiska tiderna. Trots det hade Thomas Cook i fjol en vinstmarginal på 9 procent, den bästa i företagets historia så här långt, omtalar Wikner.
– Vi satsar på att sälja upplevelser och minnen, men också miljön är en del av vårt löfte till passagerarna. Där är de nya flygplanen viktiga, säger Wikner.
Inte problemfritt
Börsnoterade Airbus presenterade sitt resultat för årets tre första kvartal för en dryg vecka sedan. I samband med resultatpresentationen konstaterade koncernchefen Tom Enders att de kommande kvartalen blir krävande. Han konstaterade att företaget är inne i en intensiv fas som kräver stora resurser. Bland annat tillverkningen av ett nytt militärt transportplan har inte löpt som beräknat.
På den civila sidan talar bolaget om utmaningar då det gäller att övergå till nya, bränslesnålare versioner av traditionella plantyper.
I sin framtidsvision för 2050 ser Airbus ändå smartare flyg som gör resandet snabbare, mindre bränslekrävande och mindre skadligt för miljön. Många tekniska lösningar som ska säkra det här är redan på gång, försäkrar bolaget.