Tuff strid om miljardprojekt i Stockholm
En öppen strid rasar om tre jättelika trafikprojekt i Stockholm. Det nya "rödgrönrosa" styret får kritik för att gå emot tidigare beslut, vilket kostar skattebetalarna hundratals miljoner. Slutresultatet verkar bli att det nya styret tvingas ge sig.
STOCKHOLM Hur ska det gå med Bromma flygplats, med Slussen och med Förbifart Stockholm, det jättelika motorvägsprojektet som ska leda trafiken väster om huvudstaden?
Hade frågan ställts före valet den 14 september skulle svaret ha varit givet. Bromma flygplats fortsätter, Slussen byggs om enligt de planer som redan slagits fast och Förbifart Stockholm byggs som planerat.
Men så kom valet. Och så förlorade de borgerliga partierna makten till det "rödgrönrosa" blocket bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ.
- I kommunalvalet den 14 september blev det maktskifte i Stockholms stad. Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ tog över efter de borgerliga.
- De nya makthavarna beslutade genast om en ny inriktning på tre stora projekt i staden, Bromma flygplats, Slussen och motorvägen Förbifart Stockholm.
- Miljöpartiet driver på en stängning av Bromma och nu har det nya styret enats om att utreda om Bromma kan stängas redan 2022. Det nuvarande avtalet löper till 2038.
- Slussen, som är en trafikled mellan stadsdelarna Gamla stan och Södermalm och även en sluss mellan Mälaren och havet, invigdes 1935.
- Ombyggnaden av Slussen har manglats i två decennium och jobbet är redan i gång. Men nu vill de styrande partierna se över projektet än en gång innan det får fortsätta. Prislapp på projektet: 1 miljard euro.
- Förbifart Stockholm är en 21 km lång motorväg som ska gå väster om huvudstaden. Också här har förberedelserna startat, men bygget är nu lagt i malpåse, åtminstone fram till 1 maj. Också här är Miljöpartiet pådrivande. Prislapp på projektet: Minst 3 miljarder euro.
Och plötsligt var beslut som fattats kring de tre stora miljardprojekten inte alls så givna mer.
I rask takt beslutade de nya makthavarna att utreda ombyggnaden av Slussen på nytt, utreda Förbifarten på nytt och sätta som mål att Bromma stängs 2022.
De nya besluten kom i ett skede då förberedande arbeten på både Slussen och Förbifarten kommit i gång och nu tvingas byggare fylla igen hål som redan grävts upp.
Beskedet från det nya styret har gjort de politiska motståndarna och näringslivet rasande.
– Det här är ett dråpslag för Stockholm. Jag är oerhört oroad för hur det här ska påverka investeringsviljan för de företag som vill etablera sig här, sade Stockholmspolitikern Joakim Larsson från borgerliga Moderaterna till Dagens Industri nyligen.
Måltavla för kritiken är främst Miljöpartiet, som redan länge varit emot både Slussenbygget och Förbifarten och för en stängning av Bromma. Men också Socialdemokraterna får ris för att ha böjt sig för Miljöpartiets krav.
Miljöpartiet drivande
Den verbala tuppfäktningen är i full gång och allt fler röster kräver att det rödgrönrosa Stockholmsstyret backar.
Läget kompliceras av att Socialdemokraterna på riksnivå, med statsminister Stefan Löfven i spetsen, varken vill stänga Bromma eller stoppa Förbifarten. Det var Löfven tydlig med före valet och nu när projekten tagit en ny vändning beskylls han och hans parti för löftesbrott.
Men när Bromma debatterades i riksdagen för en tid sedan sade Löfven att talet om att stänga flygplatsen är ett missförstånd.
– Det har inte fattats några beslut om nedläggning, sade han.
Miljöpartiet i Stockholm ger ett helt annat svar. Till HBL säger miljöpartisten Daniel Helldén, stadsdirektör med ansvar för trafikfrågor i Stockholm, att majoriteten av partierna i staden är överens: flygplatsen ska slå igen 2022 för att ge plats åt nya bostäder.
– Stockholm har en enorm bostadsbrist i dag och det måste vi lösa. Det här är en fantastisk möjlighet att komma ikapp med bostadsbyggandet, säger Helldén.
Kollektivtrafik mot motorväg
Också om Förbifarten råder det delade meningar mellan rikspolitikerna och lokalpolitikerna. Löfven säger att regeringen vill få ett "snabbt och formellt" avslut så att man komma i gång på allvar. Men det nya styret i Stockholm har ändå fått bygget uppskjutet till maj – av just Löfvens regering.
Bråket gäller hur mycket av pengarna från trängselskatten i Stockholm som ska gå till Förbifarten. Miljöpartiet vill lägga mer på kollektivtrafik.
– Det finns ett enormt behov att bygga ut kollektivtrafiken. Det vi gör nu är att vi säkrar att det finns pengar till kollektivtrafiken, säger Daniel Helldén.
I praktiken kan det ändå bli svårt för Stockholmsstyret att streta alltför mycket emot. Även om den nya rödgröna minoritetsregeringen gett med sig i viss mån för Stockholmsstyret finns det ingen majoritet i riksdagen för att vare sig stoppa Förbifarten eller stänga Bromma.
Så sent som förra veckan körde det borgerliga blocket tillsammans med Sverigedemokraterna över de rödgröna i riksdagens trafikutskott. Slutresultatet kan bli att arbetet med Förbifarten återupptas redan i januari och att beslutet om Bromma-stängningen hävs.
– Nu förutsätter jag att Stefan Löfven tar sitt ansvar och lyssnar på riksdagens mening om att rädda Bromma flygplats och återuppta bygget av Förbifarten, sade centerledaren Annie Lööf efter utskottets besked.
Stockholmarna ger underkänt
Och när det gäller Slussen tycks stridsyxan vara begravd, i alla fall för tillfället. Projektet, som i Dagens Nyheter utsetts till ett av de mest utredda projekten "i den mänskliga byggnadshistorien", ska enligt ett nytt besked visserligen utredas en gång till. Men deadlinen för den utredningen är satt till sista januari, och Socialdemokraterna har gjort klart att bygget ska gå vidare.
Bråket kring de tre projekten har fått stort utrymme i medierna. Nyligen körde Dagens Industri en artikelserie om vad tidningen kallar ett "infrastrukturhaveri". Kritikerna pekar också gärna på de extra kostnader som speciellt stoppet av Förbifarten medför. En siffra som nämnts är drygt 400 000 euro per dag. Dagens Industri nämner en slutsumma på drygt 100 miljoner euro, pengar som ska betalas av skattebetalarna.
Bland stockholmarna får de rödgrönrosas agerande inget stöd. I en färsk mätning uppger en stor majoritet att de inte gillar vare sig stoppet av Förbifarten, en stängning av Bromma eller ytterligare utredningar av Slussen.