Stora Enso slipar företagsbilden
Landskamp vill han inte höra talas om, Stora Ensos färska svenska vd Karl-Henrik Sundström. Stora Enso är registrerat i Finland, har huvudkontor i Helsingfors och så kommer det att förbli. Vad som står på vd:s pass är sekundärt.
Karl-Henrik Sundström har precis avslutat sina 100 första dagar som vd för Stora Enso. Myten att en ny vd skulle ha 100 dagar på sig att sätta sin agenda tycker han inte är speciellt relevant.
– Man ska inte överdriva person och dagar, att leda ett företag är ett lagarbete. Jag upplever att mina 100 första dagar har varit väl använda, säger Sundström.
Vissa förändringar har han hunnit med under den tiden. Strategiarbetet har lagts in i den dagliga diskussionen och kundfokus har ökat. Mycket fokus har också lagts på hållbarhetsarbetet, något Stora Enso fått hård kritik för de senaste åren.
- Vd på Stora Enso sedan den 1 augusti i år.
- Född 1960.
- Hem och familj i Stockholm, villa i Spanien.
- Jobbade över 20 år på Ericsson, efter det på nederländska NXP Semiconductors.
- Kom till Stora Enso som finansdirektör för två år sedan, blev senare ansvarig för segmentet Printing and living.
Hållbarhet kommer att bli en konkurrensfråga över tid och Stora Enso ska göra det till en konkurrensfördel, försäkrar Sundström. Många företag som nu är förebilder i hållbarhetsarbetet som Ikea eller H&M har gått igenom en kris först, påpekar han.
– Men samtidigt tycker jag inte om när min mamma ringer och frågar hur jag kan bli vd för ett bolag som använder barnarbetskraft, säger han.
Sundström är ändå inte säker på att allt det som skrivits och sagts om konflikter med markägare i Kina och Brasilien eller om barnarbetskraft i Pakistan är sant, men det han vet är att frågorna inte hanterats som de borde inom bolaget. Nu lovar han större öppenhet och transparens och har också skilt kommunikation och hållbarhetsarbete åt inom organisationen.
Beskyllningarna om oklar bokföring i samband med köpet av Consolidated Paper år 2000 tänker han inte beröra alls, det ger inget nytt, anser han. Men medger samtidigt att folks minne är långt.
– Vi måste förändra företagsbilden.
Kartong allt viktigare
Stora Enso upplevs som ett traditionellt pappersbolag, men Sundström påpekar att mer än 60 procent av vinsten i dag kommer från kartongproduktionen. Pappret är ändå det som står för merparten av kassaflödet. Det är tuffa tider för papper i Europa, konstaterar vd.
– Den digitala utvecklingen minskar användningen av papper och just som den ekonomiska utvecklingen i Europa började se ljusare ut kom den ryska filten och lade sig över alltihopa.
Sundström konstaterar att ingen vet hur fortsättningen kommer att se ut och att det gäller att vara flexibel. Med de neddragningar Stora Enso gjort i Europa och bland annat i Veitsiluoto tycker han att företaget skött sin del då det gäller att minska kapaciteten. Det gäller ändå att vara beredd på en fortsatt nedgång på marknaden.
– Därför är jag nöjd över att vi i Varkaus kunde bygga om en pappersmaskin till kartong, det visar att sådant låter sig göras.
Svaveldirektivet påverkar
När det värsta inom branschen kan tänkas vara över vill han inte sia om. Det viktiga är att ligga i framkant och veta vad som ska göras. Man ska ha en närvaro på marknaden som gör att maskiner varken stängs för tidigt eller för sent.
Både Finland och Sverige har starka och svaga sidor när det gäller produktionen. Rent geografiskt är bruken i södra Sverige närmare marknaderna, medan fabrikerna både i norra Sverige och i norra Finland kommer att få se sin konkurrenskraft påverkad av svaveldirektivet, som på sikt höjer transportkostnaderna.
Att valutorna i de två länderna är olika påverkar inte situationen, anser Sundström.
– Inga långsiktiga beslut fattas baserat på kortsiktiga växelkurser, men Stora Enso skulle dra nytta av att också Sverige hade euron i bruk.
Karl-Henrik Sundström påpekar att skogsbolaget producerar också på många andra håll i världen. Plantagerna i Sydamerika och Asien skördar frukterna av det nordiska skogskunnandet och det utvecklingsarbete som gjorts här, menar han.
Sågvarorna är ett område vd gärna lyfter fram. Att bygga i trä är underskattat både i Sverige och Finland och något som borde utvecklas, tycker han. Träbyggen sparar både miljö och energi.
Känt sig välkommen
När han sedan sitt tillträde rest runt och träffat personal och kunder har Sundström känt sig välkommen. Ett skäl är att rekryteringen var intern och folk visste vem han är, tror han. Engelska är koncernens språk så inte heller språket har varit något problem.
– Vi har haft tolk med oss på finska fabriker, men när det hettar till visar det sig att personalen kan engelska mycket bra, skrattar han.
Sundström jobbar på huvudkontoret i Helsingfors näst intill varje vecka, men har hem och familj i Stockholm. Arbetet innebär i varje fall mycket resande, påpekar han.
– Men det är viktigt att man är närvarande och syns, säger han.