Företagare fulla av energi
För att växa internationellt behöver vi utomstående finansiering. Därför är vi på Slush, säger Mario Aguilera, vd och grundare av Tespack.
När det mesta på Slush handlar om appar och digitala tjänster hör Helsingforsföretaget Tespack till minoriteten. Företaget utvecklar nämligen "riktiga", fysiska produkter, väskor och ryggsäckar med inbyggda solladdare för mobil och laptop.
– Världen blir allt mer mobil, men när du är på språng har du inte tillgång till energi. Men energin erbjuder vi. I framtiden är det intressanta inte hur man lagrar ström utan hur man genererar den, säger Mario Aguilera, vd och grundare av Tespack.
Aguilera kallar företagets produkter för tech fashion. Målet är att ta fram produkter som både är bra och ser bra ut i en urban livsstil.
Trots att företaget grundades så sent som i fjol har det haft produkter på marknaden redan i ett halvt år. Hittills har Tespack klarat sig på egna pengar men nu behövs utomstående finansiering för att kunna växa globalt.
Företaget ser utvecklingsländer som en framtida marknad och hoppas också att armén ska upptäcka produkterna.
På Slush är Tespack ett av Slush 100-företagen, det vill säga utvalt bland 1000 företag för att tävla om bästa pitch. En pitch är ett viktigt inslag på Slush och betyder en kort och slagkraftig presentation av företagets affärsidé på scenen, i syfte att väcka investerarnas uppmärksamhet.