Pengar finns, försäkrar affärsänglar
Flera små, nystartade finländska teknologiföretag meddelade i går om att de lyckats samla kapital för att utveckla sina företag. Samtidigt är de europeiska affärsänglarna samlade för att nätverka, men också för att besöka Slush.
När de europeiska businessänglarna möts två dagar i Helsingfors är det med en händelse för ögonen, konferensen för investerare och teknologiföretag i startskedet, Slush.
– Slush är urbilden för kreativitet och nytt entreprenörskap, säger ordförande för de europeiska businessänglarnas organisation Eban, Candace Johnson.
Johnson vet vad hon talar om. Hennes karriär som affärskvinna är imponerande, hon har bland annat varit med och grundat en numera börsnoterad satellitoperatör i Luxemburg och hon har utmanat Deutsche Telekom på den östtyska telemarknaden.
Fem företag har Johnson varit med om att grunda, en del med hjälp av businessänglars investeringar, företag som vuxit sig stora och som hon sedan dragit sig ur med god vinst. Det är pengar hon nu satsar på nya företag hon tycker verkar lovande.
– Utan erfarenhet av affärer kan man inte heller vara en businessängel. Sedan gäller det att ha tid och pengar och bestämma sig för att vid en viss punkt dra sig ur det aktiva affärslivet och investera i stället. Jag valde att göra det när jag blev 50, säger Johnson.
Hon berömmer både Slush som organisation och innovationsklimatet i Finland. Företag som Angry Birds och Supercell är bara toppen i en bred front av lovande start-ups, anser hon.
Alla branscher bra
Men businessänglar är inte bara placerare. De är ofta mentorer för de företag de valt att satsa sina pengar i, de kan också vara delägare och styrelsemedlemmar.
Och också om Slush nu är ett av skälen till att affärsänglarna samlas i Finland så är det bara mellan 35 och 40 procent av affärsänglarnas investeringar som går till företag inom it- eller spelbranschen, beräknar Ari Korhonen, vice ordförande i Eban. Korhonen har ett eget investeringsföretag och konstaterar att alla branscher har samma möjligheter att locka placeringar.
Cleantech och medicinsk teknologi hör till det Finland är bra på, menar Korhonen. Det viktiga är att företaget har en verksamhet som kan bedrivas i stor skala utan att kostnaderna ökar i motsvarande grad. Man ska hitta en modell som går att duplicera.
– Vi verkar på en global marknad och här syns ingen recession, det finns kapital för goda idéer, säger Korhonen.
Han konstaterar att både han och andra affärsänglar blir kontaktade av tiotals nystartande företag varje år, men det gäller att både sätta sig in i deras affärsidé och deras expansionsmöjligheter innan man fattar ett placeringsbeslut. Sådant tar tid och man hinner bara med ett begränsat antal bolag. Därför kan det hända att något företag får vänta länge på svar, eller till och med blir utan respons från någon ängels sida.
Nätverk för experiment
Börsen i London har en idé om att hjälpa små företag att utvecklas och att hitta finansiering på marknaden utan krav på en offentlig notering. Luca Peyrano som ansvarar för Mellaneuropas så kallade primärmarknad berättar att det finns intresse bland både nyetablerade småföretag och större, äldre företag som söker en nystart. Det äldsta företaget inom programmet är 700 år gammalt.
– Det är ett familjeföretag, en vintillverkare i Italien som inte är intresserad av en notering just nu, men vill pröva hur det känns att söka placerare och samtidigt utveckla sin verksamhet, berättar Peyrano.
De europeiska businessänglarna flyttar i dag sin konferens i Mässcentrum till Slush. Många kontakter mellan änglar och företag är redan etablerade. Eban är också med och belönar det företag som vinner Slush entreprenörstävling.