Slush väntar över 12 000 besökare
Det lönar sig att i god tid börja bygga upp relationer till investerare, säger Tuomas Wuoti på företaget Walkbase. Tack vare Slush, konferensen för uppstartsföretag, har Walkbase samlat in 3 miljoner euro i riskkapital. Årets Slush startar på tisdag.
Sju år efter starten är Slush Nordeuropas viktigaste mötesplats för investerare och teknologiföretag i startskedet. Konferensen som vuxit för varje år samlar på tisdag och onsdag över 12 000 besökare från 80 länder till Helsingfors. Evenemanget har vuxit ur Kabelfabriken där tidigare års konferenser hållits, och ordnas nu i Mässcentret.
– Vi har förberett flytten i flera år. Vi har vetat att Kabelfabriken förr eller senare blir för trång, säger Miki Kuusi, huvudarrangör för Slush.
Enligt Kuusi är enbart arrangörsstaben i år lika stor som det totala antalet deltagare var 2011, vilket säger en del om utvecklingen.
Finansiering livsviktigt
Under dagarna har de nystartade företagen chans att på olika sätt väcka investerarnas uppmärksamhet och visa vad de går för. För ett ungt företag, som ännu inte kan leva på intäkterna från sina produkter, är utomstående finansiering livsviktig. Investerare med pengar att placera vill å sin sida hitta framtidens succéföretag, som senare förhoppningsvis ger avkastning på det placerade kapitalet.
– Finansieringen är den kritiska punkten för många uppstartsföretag, särskilt för dem som måste göra stora investeringar och vars produktutveckling tar lång tid. Utan pengar är risken att man inte har möjlighet att utvecklas tillräckligt snabbt och hamnar på efterkälken gentemot konkurrenterna. I värsta fall tvingas man lägga ner, säger Tuomas Wuoti, vd på Walkbase som utvecklar teknik för att mäta kundströmmar i affärer.
Wuoti, som tillsammans med sina medarbetare har besökt Slush i flera år, säger att det är viktigt att i tid börja bygga upp relationer till potentiella investerare så att de kan bli bekanta med teamet och följa hur företaget utvecklas.
– Man ska inte tro att det genast kommer pengar efter den första träffen. Det lönar sig inte att vänta tills kassan är tom förrän man tar kontakt.
För Walkbase har Slush varit till konkret nytta. Tack vare tidigare års Slush-besök har företaget samlat ihop 3 miljoner euro i välbehövligt kapital.
– Det har gett oss möjlighet att utvecklas snabbare.
Enligt Wuoti är det bästa med Slush att alla centrala aktörer finns på ett och samma ställe och är lätta att nå.
Fler och bättre
Patrik Backman på riskkapitalbolaget Open Ocean Capital har de senaste veckorna utvärderat företagen på årets Slush. Han säger att företagen inte bara blivit fler, utan också bättre för varje år. Open Ocean Capital har sina rötter i MySQL som 2008 köptes av Sun Microsystems för en miljard dollar. Riskkapitalbolaget investerar nu i europeiska mjukvarubolag som nått ett visst utvecklingsstadium men inte hunnit bli för stora.
– Vi brukar investera i bolag som har sin produkt ute på marknaden och som fått ett gott mottagande och gärna många användare, men där själva affärsverksamheten bara är i startskedet. Bolagens storlek är ofta 10–30 personer. Vi hjälper till att få upp farten och skala upp verksamheten.
På årets Slush är också investerarna fler än tidigare, cirka 450, varav största delen kommer från utlandet.
– Alla stora internationella spelare inom riskkapitalbranschen är på plats. Det är en fantastisk möjlighet för företagen. Har man en god idé och ett bra bolag så finns utmärkta möjligheter att inleda en dialog, säger Backman.
150 miljoner
Enligt industrirådet Jaani Heinonen på Team Finland har de företag som deltog i Slush i fjol fått 150 miljoner euro i finansiering.
– En del av pengarna skulle kanske ha kommit in också utan Slush men konferensen har definitivt varit till stor hjälp.
Heinonen gillar att Slush lyckats behålla den studentdrivna, lite opolerade profilen – en tillbaka-till-garaget-anda, vilket han tror tilltalar många teknologiinvesterare.
Team Finland är en sammanslutning av olika statsfinansierade tjänster och organisationer med syfte att stödja finländska företags internationalisering och tillväxt, samt locka utländska investeringar till Finland.
– I Finland har vi knappast någon bättre plattform än Slush för att nå det här målet, säger Heinonen.