Det kan bli billigare med e-tidningar
Finansminister Antti Rinne är redo att sänka momsen på digitala tidningar. Branschen applåderar.
Antti Rinne (SDP) framförde sitt förslag under en paneldebatt vid mediedagen i dag.
I dag är momsen på papperstidningar 10 procent medan skatten på motsvarande digitala produkt är 24 procent. Enligt Rinne borde villkoren vara desamma för alla produkter. Han fick stöd av de övriga paneldeltagarna Timo Soini (Sannf), Juha Sipilä (C) och Sanni Grahn-Laasonen (Saml).
Jukka Holmberg, direktör på Tidningarnas Förbund, säger att en momssänkning är ett utmärkt initiativ.
– Eftersom stödet från beslutsfattarna var så brett ska vi hoppas att Finland inte väntar på EU:s beslut, utan självmant skrider till verket, säger Holmberg.
Enligt EU:s direktiv ska digitala tjänster beskattas enligt den högre skattesatsen som i Finland är 24 procent. Frankrike och Luxemburg har dock struntat i direktivet och på eget bevåg beslutat om lägre moms på digitalt innehåll.
Enligt Kommunikationsministeriet vore det lagtekniskt möjligt att genomföra en momssänkning redan vid årsskiftet. Staten skulle i så fall gå miste om cirka 2 miljoner euro.
– Det är ett lågt pris för att få fart på den digitala tillväxten. Att momsen på digitaltidningar i dag är högre än på papperstidningar har bromsat övergången från papper till digitalt.
På KSF Media som bland annat ger ut HBL säger vd Barbro Teir att en momssänkning vore logisk och konsekvent eftersom e-tidningarna till sitt innehåll är identiska med pappersutgåvan.
– En momssänkning gör produkten mera prisvärd och intressant för för konsumenten, vilket ger möjlighet att öka försäljningen.
Enligt Teir är en momssänkning ändå inte en så radikal åtgärd att den skulle lösa branschens lönsamhetsproblem.
– Men det vore ett steg i rätt riktning.