Svenskarna bättre på att kräva etisk tonfisk
I svenska mataffärer fylls hyllorna av certifierad tonfisk. I Finland är den satt på undantag. Vi ligger alltid efter, säger Konsumentförbundet.
Efterfrågan har funnits länge, nu kommer utbudet – till Sverige. Livsmedelsjätten Orkla Foods byter ut sina tonfiskkonserver till en MSC-certifierad variant.
– Som ett av Sveriges största matföretag är det självklart att vi ska ta vårt ansvar för livskraftiga fiskbestånd och friska hav, säger Eva Berglie på Orkla i ett pressutskick.
Det är en reaktion på miljöorganisationen WWF:s rödflaggning av en tonfisk som heter tonggol. På sistone har hyllorna gapat tomma då Orkla slutat leverera sina burkar. Nu fylls de med certifierad tonfisk.
I Finland ser det annorlunda ut. Den ena stora handelskedjan, S-gruppen, har sex certifierade produkter i sitt tonfisksortiment, men deras andel av tonfiskförsäljningen är marginell.
– WWF:s fiskguide är ett av de dokument vi noterar. Det papper vi har som grund när vi köper in varor beaktar flera internationella rekommendationer. Vi har definierat från vilka havsområden vår tonfisk får komma och vilka arter som inte ska köpas in, säger Ilkka Alarotu, direktör för S-gruppens sortiment.
Sonja Vartiala på Finnwatch som hårdgranskar importen av bland annat asiatisk tonfisk säger att inte ens certifiering garanterar att fisket är fullt hållbart. MSC står för ekologiskt hållbara fiskprodukter, men certifikatet garanterar inte att fiskeflottan behandlar sina arbetare mänskligt. Ändå berömmer hon S-gruppen för framsteg:
- Det blå MSC-märket (Marine Stewardship Council) står för certifierat hållbart fiske. Här finns en miljöstandard för välskött och uthålligt fiske som begränsar oönskad bifångst. MSC:s spårbarhetsstandard garanterar att produkten uppfyller miljöstandarden.
- Merparten av världens tonfisk fångas med metoder som genererar oönskad bifångst av unga fiskar, andra fiskarter, sköldpaddor, havsfåglar och delfiner. WWF:s fiskguide röd-, gul- och grönflaggar tonfisk enligt fiskbestånd och fångstmetod.
- Av de konserver som säljs som tonfisk i Finland finns MSC-märkning för bonito (skipjack), gulfenad tonfisk och vit tonfisk, men inte för storögd tonfisk, tonggol eller blåfenad tonfisk.
– De skriver ut från vilka fabriker fisken kommer. Transparensen har blivit bättre.
Vartiala förespråkar bindande regler för vad handeln får ta in.
– Det är märkligt att den enskilda konsumenten ska vara så medveten. När hållbarhet är frivilligt hänger det på handeln att besluta att inte sälja produkter som inte är certifierade, säger hon.
Svårt att handla etiskt
Annikka Marniemi på Konsumentförbundet anser att de kunder som försöker handla etiskt rätt står inför en orimlig uppgift.
– Borde inte ansvaret ligga på handeln? Den ansvarsfulla konsumenten ska inte behöva leka detektiv i mataffären. Det borde vara möjligt för vem som helst att handla ansvarsfullt, men i dag är det jättesvårt.
Ilkka Alarotu säger att det grovt taget finns två slags kunder i mataffärerna:
– Det finns de som inte bara köper certifierat, utan också förutsätter att vi har certifierat i sortimentet, annars hör de minsann av sig. Så finns det de som alltid köper det billigaste. Men överlag blir konsumenterna mer medvetna, säger han.
Annikka Marniemi bedömer att det fortfarande är en rätt liten krets som regelbundet köper ekologiskt, rättvisemärkt och certifierat.
– De finns främst i huvudstadsregio- nen. Någon måste vara föregångare, men för att majoriteten ska handla etiskt krävs att handeln tar ansvar.
Frågar man butikskunderna själva får man en skev bild av vilka faktorer som styr köpbeteendet.
– Innan de handlar svarar många kunder att de tänker på miljö och etik, men analyserar man vad de handlat ser man att det ofta är smak och pris som avgör, säger Marniemi.
Sverige ligger före
Både Finnwatch och Konsumentförbundet uppskattar att svenska konsumenter har större inflytande på mataffärernas utbud än finländska.
– Det känns som att svenska medier följer upp de här frågorna över en längre tid när det blir rabalder kring något. I Finland är konsumenterna mindre krävande, de ställer sig inte på barrikaderna, och medierna ställer inte företagen mot väggen, säger Sonja Vartiala.
– Finland kommer på efterkälken, det är alltid någon annan som måste komma på tanken innan den sprids hos oss, säger Annikka Marniemi.
Ursprungligen stod det i artikeln att 70 procent av den fisk finländarna konsumerar är utländsk. Siffran är föråldrad. Andelen var 84 procent 2012 enligt Finlands yrkesfiskares förbund.