Rusning efter Alexander Wang
Klockan åtta i morse hade flera hundra förväntansfulla kunder samlats utanför H&M på Alexandersgatan. Deras mål: att hinna lägga vantarna på var sitt plagg signerat Alexander Wang.
Det rådde kaos i H&M:s butik på Alexandersgatan i Helsingfors i morse. Till takterna av högljudd hiphop köade hundratals ivriga modeintresserade för att minuter senare slita kläder ur händerna på varandra. Allt för att få köpa var sitt plagg ur klädföretagets samarbete med modeikonen Alexander Wang.
Efterfrågan var minst sagt massiv. Redan tjugo minuter över åtta gapade flera hyllor tomma. HBL frågar en köpare som vill vara anonym vad det är som lockar med just Wangs design. Den sportiga, avslappnade stilen, lyder svaret.
Kollektionen som innehåller kläder och accessoarer – bland annat yogamatta, vattenflaska, handduk och solglasögon – för både kvinnor och män lanserades i dag i över 250 H&M-butiker över hela världen. Enligt uppgift sålde plaggen i Australiens butiker slut redan innan man i Europa ens hunnit vakna.
Det första designersamarbete som H&M lanserade var 2004 med Karl Lagerfeld. Därefter har bland annat Viktor & Rolf, Roberto Cavalli, Jimmy Choo och Versace designat kollektioner för företaget.