Svårt med elavtal per telefon
Konsumentombudsmannen uppmanar Suomen Energiayhtiö att rätta till brister i sin telefonförsäljning. På Helsingfors Energi är man orolig över en marknadsföring som man anser är direkt vilseledande.
– Telefonförsäljare har ringt våra kunder och erbjudit dem nya elavtal efter att ha påstått att Helsingfors Energi inte längre existerar efter årsskiftet, säger direktör Jukka Niemi på Helsingfors Energi.
Huvudstadsbolaget går nu ut och varnar för vilseledande marknadsföring, eftersom den som sluter ett nytt elavtal per telefon kan ha svårt att bli av med det. Också konsumentombudsmannen uppmanar enligt ett nyhetsbrev i går Suomen Energiayhtiö att rätta till problemen i sin telefonförsäljning.
Helsingfors Energi bolagiseras vid årsskiftet och namnet blir då Helen Ab. Alla elavtal flyttas utan några som helst åtgärder från kundernas sida över till Helen, försäkrar Niemi.
Han understryker att problemen med vilseledande marknadsföring inte är något som berör bara Helsingfors Energi, utan liknande fall har förekommit över hela landet. Därför har branschen nu gemensamt föreslagit en ändring av lagstiftningen som skulle göra det klarare vad kunden beställt och på vilka premisser.
– Den som marknadsför elavtal per telefon borde åläggas att banda hela samtalet så att det också efteråt är alldeles klart hur marknadsföringen gått till och vilka uppgifter försäljaren gett, säger Niemi.
Säljarens ansvar
Han konstaterar att Helsingfors Energi blivit kontaktat av hundratals kunder som vill ha hjälp med att säga upp avtal de inte vetat att de slutit under ett par, tre års tid. Men att säga upp avtalet är inte lätt eftersom det är svårt att föra i bevis att kunden inte förstått processen.
– För vår del har problemet kulminerat nu i och med bolagiseringen och namnbytet, säger Niemi.
Konsumentombudsmannen skriver i sitt nyhetsbrev att den som marknadsför elavtal per telefon har ansvar för att konsumenten förstår avsikten med samtalet och vad han eller hon förbinder sig till när hon tar emot det erbjudna elavtalet. Det är bara den i vars namn det tidigare elavtalet står som kan sluta ett nytt avtal, för familjemedlemmar är det inte tillåtet, påpekar ombudsmannen.
Försäljarna får till exempel inte tala om ett erbjudande om följden blir att konsumenten får hem ett bindande avtal med posten. De konsumenter som tagit kontakt med myndigheterna har dessutom ofta berättat att de inte fått hem något skriftligt avtal alls, utan att det klarnat för dem att de bytt elleverantör först när elräkningarna från en ny aktör börjat droppa in.
Det har också hänt att elavtal gjorts upp med ett barn i en familj och föräldrarna i familjen har först i efterhand fått veta att det avtal de trott att de haft inte längre gäller.
Enligt Konsumentombudsmannen har Suomen Energiayhtiö lovat korrigera de brister myndigheterna pekat på i marknadsföringen. Ombudsmannen kommer noga att följa med att löftet håller.
Inget samarbete
Dessutom utreder myndigheterna tillsammans med bolaget fortfarande fall där avtal slutits trots att konsumenten har ett tidsbundet avtal med en annan elförsäljare. Tidsbundna avtal kan inte sägas upp på samma villkor som sådana som gäller tills vidare.
Jukka Niemi konstaterar att Helsingfors Energis kunder fortfarande fått samtal där elförsäljaren talat om "samarbete med Helsingfors Energi". Telefonförsäljaren jämför också enligt uppgifter från kunderna alldeles olika sorters avtal med varandra.
– Vi försöker upplysa våra kunder genom information i samband med faktureringen och i vår kundtidning. Men några möjligheter att juridiskt komma åt problemet har vi inte, säger han.
Ett avtal som slutits muntligt per telefon är bindande men kunden måste få hem en skriftlig bekräftelse. Kunden har också två veckor på sig att ångra sig.
Suomen Energiayhtiö har funnits i Finland sedan 2005 och enligt företagets hemsida är antalet kunder omkring 130 000.
Skriftligt svar på HBL:s kontakt
Suomen Energiayhtiös vd Tarjei Lie:
"Vi har mycket strikta kvalitetskrav och samtalsmanus på hur vi vill att våra samarbetspartners marknadsför oss. Vi utvecklar konstant våra processer för att förbättra dem. Vi har dessutom ett kontinuerligt samarbete med konsumentmyndigheterna för att försäkra oss om att alla processer uppfyller deras krav. Alla samtal bandas i sin helhet och sparas i minst tre månader. Vi lyssnar även på kontraktdelen i alla de samtal som leder till kontrakt. I vissa fall kan på grund av tekniska problem inte hela samtalet bandas. Det är i mindre än två procent av alla kontakter. Vi anser att telefonmarknadsföring är en av de effektivaste och lättaste sätten för konsumenterna att få billigare el-avtal. Vi önskar nöjda kunder."