Ingen sämja om gasterminalen
Det finns en uttalad politisk vilja att bygga en terminal för flytande naturgas (LNG) vid Finska viken. Men något nytt i sak förde inte EU:s toppmöte i Bryssel med sig. De berörda gasbolagen har inte varit inkopplade.
Varken det finländska naturgasbolaget Gasum eller det estniska bolaget Alexela har varit delaktiga i den diskussion om naturgasrör och eventuella terminaler för flytande naturgas (LNG) statsminister Alexander Stubb (Saml) fört med sin estniska kollega Taavi Rõivas.
– Vi väntar i lugn och ro för att få höra vad som är på gång, vad som avhandlats vet jag inte eftersom vi inte varit med, säger Gasums vd Johanna Lamminen.
Statsminister Stubbs specialmedarbetare Lauri Tierala bekräftar att inga beslut som skulle föra frågan om en LNG-terminal framåt har fattats vid mötet i Bryssel. Däremot förs enligt honom intensiva förhandlingar mellan finländska och estniska myndigheter.
Det var efter att EU i går natt avslutat sitt möte kring klimatfrågor i Bryssel Stubb omtalade att både frågan om ett gasrör mellan Finland och Estland och frågan om en LNG-terminal vid Finska viken nu rör på sig. Stubb hoppades ha nyheter då Rõivas besöker Finland i mitten av november.
Investeringskostnaderna för gasterminalerna och förbindelseröret uppgår till mer än en halv miljard euro och Gasum har hela tiden betonat att investeringen måste vara marknadsmässig och lönsam.
Start från nollpunkten
Den senaste förhandlingsomgången mellan Finland och Estland avslutades den sista september. Länderna hade försökt hitta en modell där en större LNG-terminal skulle placeras i Finland, troligen i Ingå, och en mindre i Estland och Paldiski. Terminalerna skulle bindas ihop med ett gasrör. Då var också de berörda gasbolagen med. Diskussionen slutade i en återvändsgränd och vid de förhandlingar som nu förs får man troligen starta vid nollpunkten.
Nås en politisk enighet ska även gasbolagen bli överens och efter det kan projektet söka om EU-stöd på nytt. Några snabba lösningar finns inte.
I september rubricerade Gasum sitt pressmeddelande med att förhandlingarna om en LNG-terminal vid Finska viken hade avslutats. Bolagets åsikt var då att en kommersiellt gångbar lösning på terminalfrågan inte gick att hitta med det EU-stöd som stod till buds.
Enligt vad HBL erfar var det ändå inte bara EU-stödet som blev en stötesten, Finland och Estland kunde inte heller komma överens om de två terminalernas storlek. Men nu kan länderna vara redo att kompromissa, eftersom terminalerna anses vara så viktiga.
Näringsministeriets pressmeddelande i september lät förstå att EU-kommissionen nu skulle närma sig statsministrarna i Finland och Estland för att få länderna att komma överens om hur man går vidare med det planerade gasröret under Finska viken, Baltic connector. Planeringen av röret kan också få EU-stöd.'
Näringsministeriets syn var att terminalfrågan då sköts upp.
Flytta i Tolkis
Efter att den förra förhandlingsomgången avslutades meddelade Gasum att bolaget utifrån egna premisser utreder möjligheterna att bygga en LNG-terminal i Finland. Just nu står den ståndpunkten fast.
Gasum har fortsatt sina LNG-utredningar i Finland. Grunden är de förslag som redan tagits fram för en större terminal i Ingå, Joddböle och en mindre i Borgå, Tolkis, men alla alternativ gås nu igenom på nytt.
Bland annat får stadsutvecklingsnämnden i Borgå nästa vecka ta ställning till Gasums ansökan om att flytta den planerade terminalen i Tolkis närmare Emsalö bro än tidigare tänkt.
Planeringen av gasröret kan fortsätta oberoende av terminalfrågan.