Petrus församling valde en man igen
En av de största svenska församlingarna, känd som en av de konservativaste i Helsingfors, leds åter av en man. Nu har kvinnan som sökte tjänsten som kyrkoherde i Petrus församling lämnat in en yrkan om rättelse.
Petrus församling i Helsingfors har sjutusen medlemmar men har aldrig letts av en kvinna. Ingen kvinnlig präst har heller varit anställd där. Sent i onsdags valde församlingsrådet Daniel Björk, 33, till ny kyrkoherde. Monika Heikel-Nyberg, som var den andra sökande till tjänsten, är missnöjd med rådets beslut.
– I det här sammanhanget handlar det inte om att överklaga utan om att ge ett rättelseyrkande till församlingsrådet. Det tänker jag göra eftersom jag anser att de fattat ett bristfälligt beslut.
Spelade kandidaternas kön en roll i valet av kyrkoherde?
– Nu ser jag inte mitt kön som huvudsaken. Det är inte med x-kromosomerna jag arbetar. Jag tycker kyrkan behöver fokusera på det vi har gemensamt. Vi behöver vara generösa mot varandra så att olika riktningar inom församlingen kan komma överens.
Rösterna i Petrus församlingsråd föll 8–3. Caroline Sandström som är vice ordförande i rådet säger att valet inte handlade om kyrkoherdens kön.
– De båda kandidaterna hade olika styrkor.
Rådsmedlemmen Peter Didrichsen välkomnar kvinnliga präster, men han har aldrig kommit på att fråga om de andra i rådet motsätter sig dem.
– Ingen har åtminstone deklarerat det öppet så att jag skulle ha hört det i något informellt sammanhang. Men kanske de finns.
Enligt vad HBL erfar är de mest konservativa krafterna i Petrus i dag en mycket liten klick som i praktiken saknar makt i församlingen.
Också homosexuella välkomna
Larsmobördiga Daniel Björk som valdes till kyrkoherde säger att han inte har något emot kvinnopräster.
– Jag vill gärna jobba för att nästa präst i Petrus är kvinna, men viktigast är att personen har rätt kompetens.
Han välkomnar också homosexuella till sin blivande församling, men har inte bestämt sig om han kan tänka sig att viga dem.
– Jag är progressiv och framåt då det gäller kyrkans uttryckssätt, men när det gäller tro är jag inte liberal. Allt det gamla goda ska också bevaras.
Björk, som jobbat som präst inom Petrus i fem år, önskar högst av allt att församlingen nu ska få arbetsro. Heikel-Nybergs rättelseyrkan betecknar han som tråkig.
– Jag kan samtidigt förstå den. Men att säga att valet stod mellan en man och en kvinna är en för lätt förklaring.
Enligt honom handlade det om två jämbördiga kandidater från olika generationer men med olika visioner för hur församlingen ska ledas. Om någon av kandidaterna är missnöjd med rådets nya beslut efter rättelseyrkan kan de vända sig till Helsingfors förvaltningsdomstol. Då kan Petrus församling i värsta fall bli utan kyrkoherde i mer än ett år.
Anonym kritik
En anonym insändare i Kyrkpressen ondgjorde sig nyligen även över att församlingsmedlemmarna i Petrus inte får välja sin egen kyrkoherde:
"Vakna och protestera bästa Petrusbor! För mig blev beslutet om det indirekta kyrkoherdevalet den sista droppen. Jag väljer att skriva ut mig."
Insändaren påstår också att personalrekryteringen sker genom att handplocka lämpliga personer. Rådets vice ordförande Caroline Sandström förnekar att rådet skulle ha handplockat någon kandidat.
Sedan början av året kan en församlings råd ansöka om att få välja en kyrkoherde genom indirekt val, i stället för att hålla valet bland alla församlingsmedlemmar. Även om kyrkoherden fortfarande sköter det andliga, är många av uppgifterna strikt organisatoriska. I dag kan man nästan likna kyrkoherden vid en vd. Det är av den här anledningen som rådet har bättre förutsättningar att välja sin kyrkoherde, menar Caroline Sandström.
– Det är otroligt mycket ekonomiska frågor i dag. Kyrkan är trängd då medlemmar och skatteintäkter minskar. Det handlar om att leda ett team.
Storm i Petrus
För drygt ett år sedan var det turbulent i Petrus församlingsråd.
En reformvänlig medlem avgick och lämnade dessutom församlingen. Avhoppet föregicks av att församlingarna Lukas och Markus slogs ihop och bytte namn till Petrus. Lukas var väckelseförsamlingen medan Markus var högkyrkligt konservativ.
– Jag gick in i rådet och sa nu ska vi göra förändringar, men ju längre jag suttit där desto mer har jag insett att det inte är så enkelt. Jag har själv gått in för att lyssna och så småningom föra fram mina åsikter. Men det handlar om kompromisser, säger Caroline Sandström.