Pojkar som sportar läser bättre
Det behövs mer gympa på skolschemat, det är många lärare överens om. Nu visar färsk forskning att idrottsmängden påverkar både läs- och matematikkunskapen hos pojkar.
De yngre lågstadieeleverna vid Hoplaxskolan i Helsingfors springer ut på gården för allt vad tygen håller. Fotbollsplan, rutschkana och klätterställning fylls i ett nafs av pojkar. Flickorna tar det lite lugnare och klättrar upp i ställningen efter en stund. En del hoppar hopprep.
Det här är helt i enlighet med vad ny forskning visar: Att speciellt pojkar i de lägre årskurserna behöver röra på sig ordentligt på rasterna – då läser och räknar de bättre.
- Riklig motion leder till bättre skolframgång under de tre första åren i skolan. Det här gäller speciellt för pojkar.
- Barn som rör på sig på rasterna och är med i idrottsföreningar när de går i ettan blir bättre på att läsa och räkna under de tre följande åren.
- Undersökningen visar också att pojkar som är aktiva på väg till och från skolan är bättre på att läsa.
- Pojkar som spelar dator- och videospel är bra på matematik – så länge spelandet är måttfullt.
- I undersökningen vid Östra Finlands universitet deltog 186 barn i Kuopio. Forskningen har nu gått in i ett nytt skede där en del föräldrar får möjligheten att låta barnen sporta mer, bland annat genom att delta i sportklubbar vid skolan. Drygt 500 barn deltar i hela undersökningen.
– Rasterna är livsviktiga. Pojkarna springer av sig energin och har ork att koncentrera sig på lektionerna, säger Sture Forstén som är biträdande rektor för Haga-enheten av skolan.
I dag har ettorna och tvåorna i Haga två timmar gympa i veckan medan treorna har tre timmar.
– Vi är många lärare som tycker att det skulle behövas en halv till en timmes gymnastik varje dag.
Det finns en klar skillnad mellan rasterna under varmare årstider och på vintern när eleverna inte måste gå ut om det är kallt. Då kan det bli stökigt under lektionerna när det finns så mycket myror i byxorna.
Sture Forstén konstaterar att det i många fall fortfarande är pojkarna som tar betydligt mera plats på timmarna.
– Men så finns det också pojkar som springer omkring som duracellkaniner på rasterna men ändå har svårt att koncentrera sig. Elever med läs- och skrivsvårigheter finns in varje klass.
Mera gympa i Danmark
Enligt Eero Haapala vid Östra Finlands universitet skulle det vara bra om skolan erbjöd redskap eller sportutrymmen för de yngre skoleleverna på rasterna. Han har forskat i sambandet mellan motion och bättre läs- och räknekunskaper hos barn.
– Den största lärdomen från undersökningen är att motion på rasterna främjar inlärning hos både pojkar och flickor, säger han.
Det är framför allt aktiva pojkar som läser och räknar bättre efter motion. Tidigare forskning har också visat att så lite som 20 minuters sportande hjälper barn att fokusera bättre.
Varför är det just pojkar som behöver springa av sig?
– Det kan vara så att flickor är mognare och klarar av att koncentrera sig bättre. Pojkar i den åldern är livligare och behöver få utlopp för sin energi. Idrott är viktigare för pojkarnas kognitiva utveckling.
Han poängterar att Danmark har infört minst 45 minuter sport på skolschemat varje dag.
– Också i Finland kunde man gott lägga till fler timmar gymnastik på schemat så länge det känns meningsfullt och trevligt för barnen.
I nuläget finns inga planer på att utöka antalet gymnastiktimmar för yngre barn, även om timfördelningen ses över och en ny läroplan är på gång. Enligt ett förslag som finns på Utbildningsstyrelsens webbplats skulle minimiantalet timmar i lågstadier vara sex. Men då klumpas gymnastiken ihop med musik, bildkonst, handarbete och huslig ekonomi.
Tillbaka till skolgården i Haga. Vad säger tvåorna i klätterställningen?
– På rasterna brukar vi spela fotboll, säger Jakob Ek.
– Och leka "mummo", det är lite som blindbock, fyller Astrid Björklund i.
– Vi brukar också prata, eller något, säger Ruuben Forsberg.
Gruppen berättar att det kan bli riktigt ljudligt vid läxläsningen på Eftis. Eero Haapalas forskning visar också att pojkar som får röra på sig både före och efter skolan är bättre på att läsa och räkna.