Seppälä krymper – Lindex ska växa
Stockmanngruppen säljer Hobby Hall och lägger ner Seppälä i Ryssland. I stället satsar man på nätbutiken Stockmann.com samt Lindex, som ska växa internationellt.
Åtgärderna är ett försök att vända Stockmanngruppens förlustspiral. Under årets första halvår gjorde koncernen en rörelseförlust på 40 miljoner euro.
Stockmann satsar nu på samspel mellan de fysiska varuhusen och näthandeln, en kombination som enligt styrelseordföranden och tillförordnade vd:n Kaj-Gustaf Bergh är det framtida framgångskonceptet.
– Dagens shoppingupplevelse är en helhet som består av både närvaro på nätet och de fysiska butikerna. Folk tittar på nätet innan de går till butiken, eller så besöker de butiken men köper på nätet.
Enligt Bergh är Hobby Hall i sig ett bra bolag, men det passar inte in i Stockmanns nuvarande strategi. Näthandeln koncentrerar man i stället till Stockmann.com, som i fjol nästan fördubblade sin omsättning.
Av koncernens totala omsättning på 2 miljarder euro står Hobby Hall för 100 miljoner. Att hitta en köpare till Hobby Hall blir inga problem, tror Bergh – inhemsk eller utländsk spelar ingen roll så länge den nya ägaren är bra.
Slut på Seppälä i Ryssland
Samtidigt stänger Stockmann sina 16 Seppälä-butiker i Ryssland. Enligt Bergh är Seppälä ett lokalt varumärke som ska koncentreras till Finland och Baltikum, men som inte tycks kunna bli framgångsrikt i Ryssland. Seppälä gjorde i fjol en rörelseförlust på 14 miljoner euro.
I stället satsar man på Lindex, den del i Stockmanngruppen som gått bäst, och som anses ha potential att bli ett globalt varumärke. Som ett led i den ambitionen har en ny Lindex-styrelse utsetts. Den leds av Fiskars
Sweden-vd:n Per Sjödell, som också sitter i Stockmanns styrelse. Kjell Sundström, tidigare skattmästare vid Stiftelsen för Åbo Akademi och numera strategidirektör vid Stockmann, tar också plats i Lindex-styrelsen. I dag finns Lindex i 16 länder.
En analytiker som HBL talat med säger att Hobby Hall-försäljningen och nedläggningen av Seppälä i Ryssland var åtgärder som man kunde vänta, men som inte är tillräckliga för att vända förlustspiralen.
– Den stora frågan är hur varuhusgruppen ska bli lönsam. Och att lägga ner Seppälä i Ryssland råder inte bot på förlusterna inom Seppälä i Finland. Här är vägen till lönsamhet lång. Men det är förstås bra att strategiprocessen avancerar.
Teir tar över fastigheterna
Som ett led i sin strategiomläggning delar Stockmann från årsskiftet in verksamheten i tre affärsenheter: detaljhandeln, fastigheterna och modekedjorna. Det blir Forum Capitas vd Björn Teir som leder fastighetsenheten.
Forum Capita är bolaget som äger Forumkvarterets fastigheter och driver köpcentret Forum i Helsingfors.
Teir säger att hans nya uppdrag i stor utsträckning är detsamma som under åren i Forumkvarteret: att höja användningsgraden och effektiviteten på varje byggd kvadratmeter.
– En stor del av bolagets balansräkning består av eget fastighetsinnehav. Då gäller det precis som med alla andra tillgångsslag att se till att de avkastar, att varje kvadratmeter skapar ekonomiskt mervärde.
Stockmann äger värdefulla varuhusfastigheter i centrala Helsingfors, S:t Petersburg, Tallinn och Riga, men bedriver också handel i hyrda lokaler på flera orter. I de egna fastigheterna finns redan nu externa hyresgäster och
Teir förutspår att de kommer att bli fler.
Det har med jämna mellanrum spekulerats om att Stockmann planerar sälja sin varuhusfastighet i Helsingfors, men enligt Kaj-Gustaf Bergh är detta inte aktuellt.
Stockmann presenterade sin nya ledningsgrupp i går (se faktarutan). Däremot dröjer beskedet om vem som blir ny vd efter Hannu Penttilä som slutade i augusti.
– Rekryteringen framskrider enligt planerna och ska, som vi meddelat tidigare, vara klart inom 2014, säger Bergh.
Så här ser Stockmanns ledningsgrupp ut från 1 november.
• Kaj-Gustaf Bergh, styrelseordförande, tf. vd, Ingvar Larsson, direktör för modekedjorna, Jukka Naulapää, direktör, juridiska ärenden, Heini Pirttijärvi, personaldirektör, Jouko Pitkänen, direktör, Stockmann Retail, Kjell Sundström, strategidirektör, Björn Teir, direktör, Real Estate, Lauri Veijalainen, biträdande direktör, Real Estate, Pekka Vähähyyppä, vice vd, ekonomidirektör, Tove Westermarck, utvecklingsdirektör.