Godisskatten lämnar ett stort hål i statsbudgeten
Skatten på sötsaker höjs inte nästa år. Nu hoppas branschen att EU-kommissionen ska förbjuda hela skatten.
Den planerade skattehöjningen skulle ha gett staten 50 miljoner euro nästa år. Sammanlagt hade Finansministeriet räknat med att skatten på godis, glass och läsk skulle inbringa 309 miljoner till statens kassa.
Beslutet kompenseras inte genom andra skattehöjningar, utan lämnar ett hål på 50 miljoner i statsbudgeten.
Höjningen skulle ha haft negativa konsekvenser för företag i branschen, säger finansministerns specialmedarbetare Joonas Rahkola.
– Skatten infördes för fyra år sedan och den har höjts två gånger. Vi är nära smärtgränsen, säger Rahkola.
En annan anledning till att slopa höjningen är att det råder oklarhet om skatten på sötsaker är förenlig med EU:s statsstödsregler.
Livsmedelsindustriförbundet har framfört klagomål till EU-kommissionen och ett beslut väntas i början av nästa år. Enligt förbundet är skatten orättvis eftersom den bland annat inte gäller kex och bakverk.
Bland annat Fazer har börjat tillverka kexversioner av sina populära chokladsorter efter att skatten infördes.
– Frågan är om regeringen fått förhandsinformation av EU-kommissionen om att skatten strider emot unionens statsstödsbestämmelser? Finns det en risk för att hela summan på 309 miljoner är i fara? undrar Centerns Mika Lintilä i ett pressmeddelande.
”Förvrider konkurrensen”
Joonas Rahkola medger att ett fällande beslut skulle ha fått större konsekvenser för statsfinanserna om man hade höjt skatten från årsskiftet.
Han förnekar att ministeriet skulle ha vetat något om det kommande beslutet.
Inte heller direktör Marleena Tanhuanpää på Livsmedelsindustriförbundet har hört något om EU-kommissionens syn på saken. Hon välkomnar beslutet att slopa höjningen, men säger att det inte räcker. Hela skatten ska bort.
– Skatten har skadliga effekter för företagen och den förvrider konkurrensen.
Det fanns ännu inget beslut om hur den nu slopade skattehöjningen skulle ha slagit ut mot de olika produkterna.
– Det är ohållbart för företagen att inte få informationen i god tid, säger Tanhuanpää.
Skatten på sötsaker infördes 2011. Syftet är att minska hälsoproblem som har samband med sockerkonsumtion.