Louko vill räkna på eget sätt
Olavi Louko håller inte igen när han förklarar varför Esbo inte nöjde sig med Kommunikationsministeriets nekande svar på stadens ansökan om statsstöd.
I ett samtal med HBL berättar tekniska direktören i Esbo Olavi Louko varför Esbo stad låtit bli att uppdatera nyttokalkylerna för Stensviksbanan, ett byggprojekt i miljardklassen. I kväll samlas Esbofullmäktige för att diskutera västmetrons finansiering.
Esbo sökte statsstöd för västmetrons förlängning i juni 2013. Kommunikationsministeriet svarade Esbo stad i oktober 2013 att utredningarna är bristfälliga, att kostnaderna har fördubblats på kort tid och att bygget är lågprioriterat på statens lista över viktiga trafikprojekt. Det här svaret bifogades varken till riksdagens eller Esbofullmäktiges beslutshandlingar. Varför inte?
– Ursprungligen diskuterade vi med trafikminister Merja Kyllönen men det var någon lägre tjänsteman som svarade att det inte finns pengar. Det visste vi redan.
Nej, ministeriet svarade att utredningarna är bristfälliga.
– Det var ett svepskäl för att bli av med oss. Det är bara en tjänsteman på ministeriet som svarar på det sättet. Vi är seriösa med det här projektet och förväntade oss ett svar av ministern. Det var henne som vi besökte och diskuterade med. Det var hon som skulle svara.
Och hon svarade själv i våras, den 19 mars, strax innan regeringens budgetförhandlingar.
– Hon svarade när du eller någon frågade men vi fick aldrig något brev. Kyllönen svarade inte. Det var bara någon statlig tjänsteman som svarade för att städa undan på skrivbordet. De kan inte svara något annat än att pengar saknas. Och så hittar de på att kräva bättre utredningar eller liknande. Det betyder ingenting. Det där brevet är värdelöst.
Senare har du förklarat för Kommunikationsministeriet att sådana omfattande utredningar om samhällsverkningarna är besvärliga att göra för att det är så mycket som spelar in?
– Nyttokalkylen som de kräver mäter helt fel saker. Man utgår från trafiken, räknar hur många människor och hur mycket gods som kan transporteras härifrån och dit. Huvudfrågan är inte alls om någon i framtiden kan komma en minut snabbare från Stensvik till Helsingfors centrum jämfört med nu. Ministeriets nyttokalkyl beaktar inte fördelarna av en tätare stadsstruktur. Med deras nyttokalkyl är det omöjligt att visa att metrobygget lönar sig.
Borde ministeriets brev ändå ha fogats till stadsfullmäktiges beslutshandlingar?
– Varför skulle vi fabricera bevis som saknar all relevans? Vi behöver inte göra det. Det finns ingen lag som kräver det. Det är bara någon som hittat på alltsammans.
Anvisningarna hittas på nätet. Det framgår hur man söker pengar för stora trafikprojekt och vad det är för utredningar ett positivt beslut förutsätter.
– Ja ja, så är det. Men allt det där är föråldrat med tanke på metrobygget och allt som gäller byggandet av en tätare stad.
Är det du som bestämmer vad som är relevant?
– Jag behöver inte använda deras system med nyttokalkyler. Det står ingenstans att jag måste göra det. Varför skulle jag utgå från anvisningar som inte går att tillämpa på metrobygget? Jag borde i stället räkna utifrån något relevant. Hur många bostäder vi kan bygga, hur markens värde ökar och hur alltsammans ska betalas. Nu har vi precis fått ett avtal om ökat bostadsbyggande i huvudstadsregionen. Men Kommunikationsministeriet och Trafikverket är efter sin tid.
Statens revisionsverk, VTV, kritiserade redan 2010 Kommunikationsministeret och Trafikverket för bristande kvalitetskontroll när det gäller konsekvensbedömningen av stora trafikprojekt. VTV uppmanade också riksdagen att fästa större uppmärksamhet i utredningarna. Enligt Ari Hoikkala, ledande specialrevisor vid VTV, är det oroväckande om regeringens löfte att bidra till förlängningen av västmetron med 240 miljoner euro har grumliga motiv.
– Förvaltningen ska ha kontroll över offentliga affärer. Det handlar om allmän moral och etik, säger han.
• Trafikverket, som lyder under Kommunikationsministeriet, svarar för att viktiga vägprojekt genomförs och för planering, underhåll och byggande av banor och farleder. Trafiksäkerhetsverket Trafi utvecklar transportsystemets säkerhet, främjar trafikens miljövänlighet och svarar för de myndighetsuppgifter som anknyter till transportsystemet.
LÄS OCKSÅ – SÅ HÄR SVARAR EX-TRAFIKMINISTERN PÅ KRITIKEN: ”Jag vet fortfarande inte var pengarna ska tas”
Läs alla artiklarna i dagens papperstidning!