Ello utmanar Facebook
Säg hej till Ello, det senaste tillskottet bland de sociala medierna som vuxit kraftigt under de senaste dagarna. Enligt grundaren Paul Budnitz är Ello fritt från annonser och ”vänligt inställt till porr”.
Ello grundades i mars, men det är under de senaste dagarna som det sociala nätverket vuxit sig stort. Paul Budnitz säger till teknologisajten Techcrunch att antalet användare fördubblas var tredje eller fjärde dag. Tidningen Adweek skriver att Ello nu är överbelastat för att nätverket får 45 000 nya förfrågningar varje timme. För att gå med i Ello behöver du be om en inbjudan, eller få en av en vän. Användare på Ebay har redan lagt ut inbjudningar till Ello på den svarta marknaden. En del kostar upp till flera hundra dollar.
”Anti-Facebook”
Ursprungligen var Ello ett privat nätverk för konstnärer och programmerare, men efter att de använt Ello i ett år valde de att bygga om sajten.
– Största delen av förtjusningen vi upplever beror på att Ello har ett enkelt och elegant gränssnitt, och på att vi aldrig kommer att ha annonser. Utan annonser kan vi bygga nya egenskaper i nätverket utan att ha annonsörerna i baktanke, vi fokuserar enbart på användarna. Vi säljer heller inte vidare data, säger Paul Budnitz till Techcrunch.
Tills vidare finns ingen app för Ello, den kommer senare.
Nätverket ser ut som en blandning av Twitter och Tumblr där användarna kan skriva statusuppdateringar, ladda upp bilder och GIF:ar samt kommentera på vänners inlägg.
På Ellos webbplats skriver grundarna så här om nätverket: ”Vi tror att ett socialt nätverk kan vara ett verktyg för att ta makten över ditt eget liv och inte vara ett verktyg för att lura, undertrycka och manipulera.”
Användarna skriver också att sociala nätverk ägs av annonsörer och att varje uppdatering och varje länk du klickar på övervakas. Därför har Ello beskrivits som ett ”anti-Facebook”.