
Stubbs Twitterflöde förbryllar
Statsministerns twittrande är en salig blandning av officiell politisk information, väderobservationer och hejarop om maratonlopp. Men hans uttalanden ska alltid tolkas som statsministerns officiella, inte som hans privata, säger medieforskare.
År 2014 är Twitter och andra sociala medier i allra högsta grad en relevant kanal för medierelationer. Problem uppstår ändå de gånger Twitter blir den enda kanalen utåt – och då det ibland är svårt att se om ett uttalande på Twitter ska tolkas som om det kommer från en privatperson eller en offentlig person.
Medie- och kommunikationsforskare Janne Matikainen på Helsingfors universitet säger att det är ett intressant nytt läge.
– Statsförvaltningen och politiken har länge haft sina traditionella sätt att sköta kommunikationen, och så kommer det en politiker som sköter informationen alldeles själv. Jag förstår om det förbryllar dem som jobbar med kommunikation.
Samtidigt är Twitter en kanal bland många andra, och helt enkelt ett nytt sätt att kommunicera. Finland har inte särskilt många politiker som är aktiva på sociala medier. Alexander Stubb var väldigt aktiv på Twitter i flera år innan han blev vald till statsminister, och sedan har han velat hålla fast vid samma linje.
– Twitter blir kanske en mer officiell kanal nu, funderar Matikainen. Självklart ska allt han twittrar tolkas som statsministerns tweetar. I offentligheten är han alltid statsministern och inte en privatperson, och Twitter är bara en del av offentligheten.
Frågan om hur statsministerns Twitterstrategi ser ut vill hans kommunikationsstab inte kommentera desto mera.
– Han twittrar själv och det är en viktig informationskanal bland många andra, säger Pete Pokkinen, statsministerns specialmedarbetare med ansvar för medierelationer.
Matikainen utgår från att det är självklart att statsministerns twittrande är en del av en mediestrategi och omfattas av råd om mediehantering.
– Till exempel började Stubb tala långsammare i tv efter att han blev statsminister. Det är klart att också Twitter diskuteras.
Riskerna med ett snabbt medium som Twitter är att det lätt går att säga något förhastat.
En annan risk är att det uppfattas som ett mer socialt medium än vad det i verkligheten är.
– Visst är det interaktivt till en del, men för väldigt många politiker, popstjärnor och andra offentliga personer är det helt enkelt fråga om masskommunikation, ett sätt att få ut sitt budskap.
Och så är bara en liten minoritet av finländarna aktiva på Twitter i dag.
– Det når inte alla, utan bara en liten grupp. Jag skulle inte använda ordet elit, men det är främst fråga om högt utbildade människor som följer politiken annars också.
Trots det tror Matikainen att twittrandet är ett sätt för offentliga personer att bli mer personliga, och att Stubb ur den synpunkten av många ses som en förebild.
Också Barack Obama fick en klart personligare profilering genom sitt twittrande under sin första presidentkampanj.
– Visst är det ett sätt att komma närmare folket. På Twitter får de ut sitt budskap utan att det går igenom någon informationsbyrå eller något medium som mellanhand, budskapet går direkt till mottagaren.
Inga officiella anvisningar
På statsrådet säger kommunikationschef Päivi Paasikoski att några officiella anvisningar för informationsgången via Twitter inte finns i dag. Men när statsrådets egna tjänstemän twittrar är det alltid fråga om kompletterande information.
– För en officiell tillställning är Twitter aldrig vår enda informationskanal, men vi kan förstås informera också där. Till exempel under budgetförhandlingarna var det ett behändigt sätt att informera om tidtabellerna.
Twitter ses som ett sätt av flera att snabbt komma ut med information. Paasikoski poängterar att offentlig information alltid kommer ut via de offentliga informationskanalerna, via pressutskick och -inbjudningar.
– Problemet med Twitter är ju att alla kanske inte nås.
Ledande informationsexpert Leena Vanhanen på statsrådet påpekar att meddelanden av politiker på Twitter inte arkiveras någonstans, vilket borde göras med all information som kommer från statsrådet. Twitter är helt enkelt fortfarande en ny fråga för statsrådet att ta ställning till.
– Rätt få politiker har än så länge något aktivt, officiellt Twitterkonto, säger Vanhanen.
Matikainen är säker på att Twitteraktiviteten bland politikerna kommer att växa fram till april på grund av riksdagsvalet, precis som den har gjort inför tidigare val.
– Inför förra valet blev politiker aktiva på Facebook, och valet före det handlade det om bloggar. Nu är det Twitters tur.
Plock ur flödet hos @alexstubb
Statsministern har nästan 145 000 följare på Twitter och har twittrat nästan 15 000 gånger.
Onsdag 24.9: Statsministern inleder med väderiakttagelse och berättar att en kandidat för miljöminister ska nomineras:
"A gorgeus, sunny morning after a crisp night. First sub-zero night this autumn. The air is so fresh that your lungs become heart-shaped."
"Today a speech on reform, an interview, a few meetings and the nomination of a new environment minister."
Söndag 21.9: Statsministern har sovit som en stock och blivit glatt överraskad att det är söndag, inte måndag, när han vaknar.
"That feeling when you sleep like a log, wake up and think it's Monday. Then realise it's Sunday. A good start to the day. Good morning."
Onsdag 17.9: Statsministern har haft ännu en hektisk dag med överraskande uppdrag, men är på gott humör och tror på sin problemlösningsförmåga.
"Another busy day. Thought I had it all planned, but as always a few surprises popped up during the day. #goodspirits #problemsolving"
Tisdag 16.9: Statsministern ber sina följare om åsikter för och emot kärnkraft.
"Kuulisin mielelläni 140 merkkiä ydinvoiman puolesta ja ydinvoimaa vastaan. Arvostaisin kylmän rauhallista argumentaatiota. Kiitos etukäteen."
Måndag 15.9: Dagen De gröna meddelat att de lämnar regeringen på grund av kärnkraften berättar statsministern att han också har en kolumn att skriva till flygbolaget Finnairs kundtidning.
"One of those rather busy days...in a nuclear kind of a way. And I still have to write my Blue Wings column...Deadline...well, last week."