Bussterminalen i Hagalund två år försenad
Mellan 200 och 500 meter. Så långt kan avståndet mellan busshållplatserna och metrostationen i Hagalund bli. – Det är inte bra, säger planeringschef Tero Anttila vid Helsingforsregionens trafik HRT.
Bussterminalen i Hagalund blir klar först i december 2018, två år efter att västmetron börjar köra i augusti 2016.
Det betyder att de som vill byta från buss till metro tvingas gå upp till en halv kilometer mellan den tillfälliga hållplatsen och stationen.
- Samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT ansvarar för planeringen och organiseringen av kollektivtrafiken i medlemskommunerna samt för utarbetandet av en trafiksystemsplan för Helsingforsregionen.
- Medlemskommuner är Helsingfors, Esbo, Grankulla, Kervo, Kyrkslätt, Sibbo och Vanda. Senare kan också de övriga kommunerna i Helsingforsregionen ansluta sig. De är: Träskända, Nurmijärvi, Tusby, Mäntsälä, Borgnäs, Hyvinge och Vichtis.
- I HRT:s uppgifter ingår att planera och organisera den samlade kollektivtrafiken på verksamhetsområdet samt främja verksamhetsförutsättningarna för kollektivtrafiken, upphandla tjänster för buss-, spårvagns-, metro-, färje- och närtågstrafiken och ansvara för utarbetandet av en trafiksystemsplan för Helsingforsregionen.
- Dessutom sköter HRT passagerarinformationen och marknadsföringen av trafiken, godkänner biljettsystemet och biljettpriserna samt sköter biljettkontrollerna.
Beskedet är en besvikelse för Helsingforsregionens trafik HRT som annars också har fullt upp med att locka fler Esbobor att lämna bilen hemma.
Avståndet för passagerare som byter färdmedel ska helst vara högst 150 meter. Det är HRT:s mål och bygger på det faktum att en lugnt promenerande människa behöver en minut för att gå 85 meter.
Bussterminalen på Havsvindsvägen blir inte klar till invigningen av metrostationen men det gör bilparkeringen, enligt Yle huvudstadsregionen som var först med nyheten. Av sammanlagt 2 000 parkeringsplatser är 370 reserverade för metropassagerare.
Orsaken till förseningen är att ombyggnaden av köpcentret inklusive Stockmanns varuhus görs i två skeden. Detta för att "Hagalunds centrum måste fungera hela tiden. Folk måste kunna uträtta sina ärenden. Det byggs först nya lokaler i östra ändan, eftersom det sedan går att inleda rivandet av byggnaderna ovanför Havsvindsvägen som till stor del är i Stockmanns användning", säger Esbo stads projektchef Antti Mäkinen till Yle.
På HRT hoppas man att matartrafiken till och från de övriga metrostationerna i stället ska fungera bra genast från start. Det skulle göra anslutningsproblemen mindre i Hagalund.
– Problemen blir kanske inte så stora om de närbelägna stationerna i Ängskulla och Idrottsparken blir klara till västmetrons start. Då kan vi styra folk dit, säger Tero Anttila som är direktör för kollektivtrafikplaneringen vid HRT.
Björn Månsson (SFP) som sitter i HRT:s styrelse befarar att det är Helsingforsregionens trafik och metron som i folks ögon får skulden för fördröjningen.
– Det är Esbo stads planering och de privata byggarna i stationsområdet som det är fel på, säger han till HBL.
Enligt Yle skrev Esbo stad och Lokal-Tapiola, den största fastighetsägaren på Havsvindsvägen, i juni ett kontrakt som fastslog tidtabellen.