Engelskan, svenskan och ryskan nyttigast
Elever som gått lång lärokurs i engelska, svenska och tyska kan språken bra eller utmärkt när de går ut grundskolan. De som har lång lärokurs i franska eller ryska lär sig litet sämre.
Bland dem som läser korta lärokurser i främmande språk är inlärningsresultaten bättre i tyska än i ryska eller franska.
Eleverna tyckte att den långa lärokursen i engelska är nyttigast. Näst nyttigast ansågs den långa kursen i svenska och den långa kursen i ryska. Bland de korta lärokurserna tyckte eleverna att ryska är nyttigast.
I flera lärokurser hade flickorna bättre inlärningsresultat än pojkar. Elever med föräldrar som är studenter och som siktade på gymnasiet lärde sig språk bättre än andra.
Finlandssvenska elever lärde sig alla språk bättre än finskspråkiga. I synnerhet de finlandssvenska elever som hade mycket bra kunskaper var bättre på att tala, skriva och förstå sina främmande språk än de duktiga finskspråkiga eleverna. Elever i svenska skolor är också mer benägna att välja extra främmande språk.
Utbildningsstyrelsen och Nationella centret för utbildningsutvärdering undersökte elevernas språkkunskaper våren 2013. Över 10 000 elever från cirka 600 skolor, inklusive alla 46 svenska högstadieskolor, deltog i undersökningen. Alla språk undersöktes inte i alla skolor.
I undersökningen utvärderades inlärningsresultaten i lång engelska, lång svenska, franska, tyska och ryska. Finskan och kort svenska undersöktes redan 2009.