Ikeas parodi het på nätet
Ikea har släppt en reklamfilm för den nya katalogen som är en parodi på Apples reklam, och där katalogen beskrivs som en "bookbook". Filmen har snabbt blivit en nätsuccé och delas flitigt i sociala medier.
På bara några dagar har den visats omkring åtta miljoner gånger på Youtube. Som jämförelse kan nämnas att Zlatan Ibrahimovics uppmärksammade reklamfilm för Volvo som kom i januari ännu inte har nått upp till fem miljoner visningar.
Att Ikeafilmen gått hem hos folk förvånar inte Eva Ossiansson, varumärkesdoktor vid Handelshögskolan i Göteborg.
– Den är rolig och annorlunda. Man delar ju sådant som väcker känslor, sådant som får oss att bli glada.
Eva Ossiansson säger att det blir vanligare att företag försöker komma med reklam som blir omtalad i sociala medier.
– Vi ser att företag har kommit att jobba med en större mix av medier. Parallellt med att man släpper till exempel en katalog eller en produkt försöker man också få till en sådan här snackis som sprids vidare, säger hon.
– Det kommer säkert inte heller att dröja så länge förrän någon annan försöker göra en parodi på den här Ikeafilmen.