Nu ska Norden miljömärka turismen
Nordiska rådets miljö- och naturresursutskott planerar en gemensam hållbarhetscertifiering för turistdestinationer i Norden.
– Norden ses redan som ett varumärke för miljövänlighet. Det gäller för oss att leva upp till det. När turismnäringen växer blir det press och slitage på naturen och miljön. Skärgården är känslig, precis som det arktiska området, säger Christina Gestrin, som är ordförande för Nordiska rådets miljö- och naturresursutskott.
I motiveringen till att man skapar ytterligare en certifiering lyfter Nordiska rådet fram att en hållbar turism ger både en levande landsbygd, ökade intäkter och fler arbetstillfällen.
Enligt Christina Gestrin kan förslaget bli godkänt av Nordiska rådet redan i oktober och därefter landar det hos de nordiska regeringarna.
Precis som med Svanencertifieringen måste destinationen uppfylla bestämda kriterier för att certifieras.
Stränga krav
– På nordisk nivå är tanken att man ska utnyttja den erfarenhet som man har av miljömärket Svanen, och därmed är ju en hel del jobb redan gjort, säger Gestrin.
Tanken är inte att alla nordiska destinationer ska kunna få märket, utan 20–30 procent av de nordiska resmålen kan tänkas nå upp till målen.
– Det kommer alltså att vara rätt stränga krav, säger Gestrin.
– Certifieringen fungerar som ett marknadsföringsinstrument och är samtidigt ett sätt att spara till exempel energi.
Målet är att utveckla turismen till en allt viktigare näring i Norden, att göra märket bekant och samtidigt se till att hållbarhetsprincipen beaktas. Förutom ekologiska kriterier beaktas också social och kulturell bärkraftighet, säger Christina Gestrin.