Åbolands skärgård lyfts fram
Åbolands skärgård lyfts fram på Finlands officiella turistsidor. Det är en region som Centralen för turistfrämjande valt att satsa på.
Ute i den åboländska skärgården pågår produktutveckling för den internationella marknaden just nu. Finansieringen sker med statliga pengar.
Utländska turister har förvisso hittat hit redan länge, inte minst för att cykla i skärgården.
– Vi har nätverkat i 15 år, säger Tom Carling som driver Västergård Bed and breakfast i Nagu.
Åbolands skärgård hör till de områden som Centralen för turistfrämjandet, CTF, lyfter fram i sin marknadsföring. För flera år sedan fick skärgården EU-finansiering inom ramen för ett projekt tillsamman med Stockholms skärgård. Projektet gick under namnet Scandinavian Islands och finns fortfarande kvar efter att finansieringen upphört.
– Det är ett bra exempel på vårt samarbete med Åland och Stockholm, och Scandinavian Islands-regionen, säger Anne-Margret Hellén på Turku Touring.
Åbo marknadsförs fortfarande som en del av Scandinavian Islands, men numera utan stödpengar.
– Vi har diskuterat med kollegorna i Stockholm att samarbeta ännu mer. Avsikten är att varumärket Scandinavian Islands ska stärkas, säger Hellén.